Zapazio sam da je
način rada takozvane proročice odnosno velike manipulatorke zasnovan ne samo na korišćenju titule
Božijeg proroka – što bi trebalo da da „istinitost“ i uverljivost,
ubedljivost, autoritet... njenim porukama i njenim „svedočanstvima“ – VEĆ I STALNIM POSTAVLJANJEM ZAHTEVA ZA
DOSTIZANJEM VISOKIH CILJEVA KOJI SU ČOVEKU NEDOSTIŽNI.
NAJČEŠĆE
POD OBRAZLOŽENJEM DA AKO LJUDI NE DOSTIŽU TE CILJEVE TO JE SAMO ZBOG NEDOSTATKA
VERE, LENJOSTI ILI NEKIH DRUGIH DUHOVNIH MANA.
TIME MANIPLUATORKA:
a) VODI U ZAČARANI KRUG KRIVICE, SRAMOTE,
GREHA, STRAHA I JOŠ VEĆIH PADOVA,
b) A U TAKVOM DUHOVNOM, MENTALNOM I
PSIHIČKOM STANJU NEMOGUĆE JE ZDRAVORAZUMSKO I TREZVENO RAZMIŠLJANJE,
c) ŠTO OMOGUĆAVA MAKSIMALNU MANIPULACIJU
I ISKORIŠĆAVANJE OSOBA DOVEDENIH U TAKVO STANJE.
TO
JE I GLAVNI RAZLOG ZAŠTO IZNOSIM ISTINU O ELEN WHITE. Sve je to odavno
otkriveno ali ovima ovde u Srbiji i okolini nije toliko poznato. A i onima
kojima je poznato, kao što je i meni bilo preko 20 godina, uvek se čini da su
to laži dok na svojoj koži ne osete istinitost tvrdnji o kultizmu Ellen White.
Zato se ovde i bune mnogi i napadaju me bez argumenata, posebno oni koji žive
od sistema i kojima je u interesu da stado drže u stanju krivice kako bi vešto
manipulisali njima. Nadam se da će dobar deo njih da ipak jednog dana shvati da
to nije laž i to bez velikih lomova u njihovim životima.
KAKO VERSKI
SISTEMI KORISTE PRIČU O PERFEKCIONIZMU DA BI MANIPULISALI?
TOKSIČNO-VERSKI SISTEM ZAROBLJAVA SVE SVOJE
RELIGIJSKE ZAVISNIKE PUTEM TIRANIJE PERFEKCIONIZMA. POŠTO SU UČENI DA PRIPADAJU
ELITNOM SISTEMU, VERNICI SU UBEĐENI DA MOGU DA DOSTIGNU SAVRŠENSTVO, MISLE DA
MORAJU DA GA DOSTIGNU I OSEĆAJU UŽASNU SRAMOTU (I KRIVICU) KADA TO NE USPEJU.
TEŽEĆI KA SAVRŠENSTVU, NA KRAJU SE RAZBOLE. UMESTO POVERENJA U BOGA, ONI
PREMEŠTAJU SVOJ FOKUS NA IZBEGAVANJE NEUSPEHA, ISMEVANJA I KRITIKE. ONI GAJE
NERAZUMNO VEROVANJE DA UKOLIKO USPEJU DA DOSTIGNU SAVRŠENSTVO, DRUGI NEĆE MOĆI
DA U NJIMA PRONAĐU MANU. ZATIM, KADA USPEJU DA DOSTIGNU ŽELJENI NIVO, ONI ĆE
BITI PRIHVAĆENI, VOLJENI I IMAĆE OSEĆAJ PRIPADNOSTI.
OVO PRAVILO KOJE ZABRANJUJE PRAVLJENJE GREŠAKA
POVEĆAVA SRAMOTU I STRAH, KRIVICU I MOTIVIŠE ČLANOVE TOKSIČNOG SISTEMA DA
PORIČU I POTISKUJU SVOJU LJUDSKOST. GREŠKA SE SMATRA RAZLOGOM ZA STRAH DA
NJIHOVOJ VERI NEDOSTAJE SNAGA. STRAH POSTAJE MOTIVACIJA DA SE RADI JOŠ
NAPORNIJE KAKO BI SE KOMPENZOVAO NEDOSTATAK VERE KOJA JE PROUZROKOVALA GREŠKU.
PERFEKCIONISTI SU GONJENI ŽELJOM DA DOSTIGNU STANDARD KOJI NIKADA NE MOŽE BITI
DOSTIGNUT. POŠTO NE USPEVAJU DA DOSTIGNU TO MERILO, RELIGIJSKI ZAVISNICI
POVEĆAVAJU NIVO SVOG ANGAŽOVANJA UNUTAR SISTEMA KAKO BI IPAK NEKAKO DOSTIGLI
ŽELJENI CILJ.
Voljno prihvatanje da su grešni, a ne poricanje
greha, omogućava ljudima da uče i rastu. Prihvatanje stvarnosti greha
podrazumeva prihvatanje punine sopstvene ljudskosti, što vodi uviđanju naše
potrebe za božanskim Spasiteljem (Srđan: to da!) da
nadoknadi ono sto sami ne možemo da postignemo (Srđan: ne verujem u ’nadoknađivanje’ onoga što mi ne možemo..
odnosno ne verujem u krpljenje naših
haljina (pravde) sa Hristovim ’zakrpama’ (tamo gde smo sami ’kratki’);
jedino rešenje je - u potpunosti Njegove ’haljine’ tj. u potpunosti Njegova
pravda). Time što prihvataju
Hrista, hrišćani potvrđuju da lično savršenstvo [videti fusnotu na koji tip savršenstva autor misli] ne može biti postignuto u ovom životu.[1] Osoba koja poriče tu
istinu živi u stalnom strahu od nedosezanja standarda. Strah od činjenja
grešaka, strah od sagrešenja ne dozvoljava žrtvi perfekcionizma da iskusi Božju
milost i hvata je u zamku toksičnog religijskog sistema.
U toksično-verskom sistemu nema mesta za grešku (Srđan: ma, i te kako ima; svako za sebe iznalazi
opravdanja, međutim nisu toliko milostivi prema drugima, posebmo sa onima koji
ne misle kao oni! ja i dalje smatram da oni, najverovatnije, nesvesno sami sebi
pripisuju zasluge (i time su narasli u sopstvenim očima), time što se ’svim
svojim silama’ (za razliku od drugih) zalažu za navodnu istinu..) i nema
mesta za ljude koji prave greške. Pošto ljudi koji su u potrebi, ljudi koji
umeju da zabrljaju i ljudi koji otkrivaju svoju ljudskost veoma jasno
razotkrivaju slabosti toksično-verskog sistema, oni moraju da budu udaljeni.
Njihova isključenja takođe motivišu druge da dostignu savršene standarde
organizacije. Oni ulažu još napora da ne bi i sami bili isključeni.
Međutim, sistem očekuje nešto što ne može da bude postignuto.
DOKLE GOD VOĐA ZNA KAKO DA MANIPULIŠE, POGREŠIVI PERFEKCIONISTI ĆE OSTATI
ZAKLJUČANI U SVOJIM POZICIJAMA UNUTAR ORGANIZACIJE SVE DOK NE POČINE NEKI OD NEOPROSTIVIH
GREHA KADA ĆE BITI IZBAČENI. Gube ako ostanu u sistemu a ne uspeju da dostignu
savršenstvo, a gube i ako ih isključe i odbace.
Pravilo perfekcionizma uskraćuje sledbeniku pravo da se
pomiri sa ograničenjima ljudske prirode. UKOLIKO SE
POJEDINAC NIKADA NIJE SUOČIO SA OSEĆAJEM NEADEKVATNOSTI I INFERIORNOSTI I NIJE
NIKADA PRIHVATIO LIČNA OGRANIČENJA, NJEMU ĆE SE SVAKA GREŠKA ČINITI
KATASTROFALNOM. Žrtva će biti gonjena da dela, da dostiže i čini stvari
„ispravno“ da bi izbegla osećaj neadekvatnosti i nesigurnosti. NA TAJ NAČIN VERSKA PRAKSA POSTAJE OPSEDNUTA UČINKOM.
VERSKA PRAKSA PERFEKCIONISTE POSTAJE OKRENUTA
KA PROIZVODU; ODNOS SA BOGOM POSTAJE MANJE VAŽAN U ODNOSU NA REZULTATE
PRIHVATLJIVOG PONAŠANJA. SVE ŠTO NIJE APSOLUTNO SAVRŠENO IZAZIVA SRAMOTU ZBOG
NESPOSOBNOSTI DA SE BUDE DOVOLJNO DOBAR. ZA SVOJE POKUŠAJE DA POSTANE NALIK
HRISTU, RELIGIJSKI ZAVISNIK KAO NAGRADU DOBIJA SAMO SRAMOTU [I KRIVICU]. POŠTO
NIKADA NIJE OSETIO SLOBODU KOJU DOŽIVLJAVA NEKO ČIJI SE NAPORI CENE, TOKSIČNI
VERNIK BESKRAJNO NASTOJI DA IZBEGNE SRAMOTU [I KRIVICU] I BOL KOJE UZROKUJE
NEPOSTIZANJE STANDARDA. ON ILI ONA PUNI NADE STALNO GOVORE SEBI: „OVOG PUTA ĆU
USPETI DA URADIM SVE KAKO TREBA.“ (Srđan: ovde je pomešao iskustva onih koji su umišljeni
pravednici, sa onima koji su uhvaćeni u njihovu klopku, te veruju u tu
’toksičnu religiju’!)
ČISTA VERA SE NE USREDSREĐUJE NA PROIZVOD, VEĆ
NA PROCES.[2] HRIŠĆANIMA
JE JAKO VAŽNA BORBA DA POSTANU NALIK HRISTU. IAKO NIKADA NE MOŽEMO BITI
SAVRŠENI, MI SE TRUDIMO DA RASTEMO KA ZRELOSTI JER SE OSEĆAMO PRIHVAĆENI OD
BOGA, NAS SAMIH, A I DRUGIH LJUDI. NEUSPEVANJE DA SE
DOSTIGNE ODREĐENI NIVO NE DOVODI DO SRAMOTE VEĆ DO POKAJANJA. NEUSPEH JE
DOKAZ O VERNIKOVOJ NEMOGUĆNOSTI DA BUDE SAVRŠEN I NJEGOVOJ ILI NJENOJ POTREBI
ZA BOGOM KOJI SPASAVA.
Perfekcionizam poriče našu ljudskost i kao
nagradu nam daje sramotu [i
krivicu]. Čista vera
priznaje našu ljudskost i kao nagradu daje mir i spokoj. U zdravom sistemu u
kom se neuspesi i greške prihvataju kao deo ljudske prirode, vernici visoko
cene napore da se bude bliži Bogu i jači u veri. Ispunjenost i zadovoljstvo
istiskuju sramotu i grižu savesti. Oni očekuju da će se činiti greške i da će
se uz Božju pomoć ispravljati. (Srđan: ...
šta? – pa te greške)
U SISTEMU RELIGIJSKE ZAVISNOSTI, DELA — koliko neko
daje, zna, pohađa bogosluženja, moli se, duboko razmišlja, itd. — POSTAJU
MERILO NEČIJE DUHOVNOSTI. VERA SE ZASNIVA NA STRAHU DA NE RAZOČARAMO BOGA.
U ZDRAVOM SISTEMU PRIHVATANJE JE ZASNOVANO NA
LJUBAVI. Naš Otac, koji je
ljubav, PRIHVATA NAS ZBOG ONOGA ŠTO ON JESTE, A NE ZBOG
ONOGA ŠTO MI RADIMO. VERNICI UNUTAR ZDRAVOG SISTEMA PRIHVATAJU POJEDINCE
NE ZBOG ONOGA ŠTO ONI RADE ILI NE RADE, VEĆ ZBOG ONOG ŠTO ONI JESU. TAKVO
PRIHVATANJE OSLOBAĐA POJEDINCE OD OKOVA PERFEKCIONIZMA I SRAMOTE.
Kada šire mentalitet
„mi protiv njih i proklinju zla ovog sveta, toksični vernici na taj način na
ličnoj osnovi napadaju „grešnike“ i uzdižu postojanje „svetaca“. TIME ONI IMPLICITNO
TVRDE DA SU SE UZDIGLI IZNAD SVAKODNEVNIH GREHA SVETA. PORUKA JE ČESTO DA JE
OVA GRUPA ZAVISNIKA DOSTIGLA NOVI NIVO ŽIVLJENJA DO KOG DRUGI NISU DOŠLI (Srđan: šta je ’pisac’ ovde hteo reći?! – pisac hteo je reći da su ovi što kritikuju, umišljeni
sveci i pravednici dostigli novi nivo „svetosti, pravednosti... življenja“ do
kog ostali „grešnici“ još nisu došli... da su ti „sveci“ po svom mišljenju bolji
od ostalih). Kada
zavisnici završe sa svojim učenjima „mi protiv vas“, više niko ni ne biva
privučen da se pridruži njihovoj grupi verom. U nju se ulazi samo
manipulacijom.
RELIGIJSKI ZAVISNICI ČESTO PRESTAJU DA REAGUJU
I FUNKCIONIŠU KAO LJUDSKA BIĆA. NE POKAZUJU SAOSEĆANJE PREMA LJUDIMA KOJI SU U BOLU, ILI PREMA ONIMA
KOJI SE OSEĆAJU ZATOČENIMA U GREHU.
REVNI ZAVISNICI ČINE DA SE GREŠNICI OSEĆAJU
OTUĐENIMA I OMRAŽENIMA. U ZAVISNIKOVOJ ŽELJI DA SE IZDIGNE IZNAD SVIH DRUGIH
GUBI SE ONA PRIVLAČNA HRISTOVA PRIRODA KOJA JE OKUPLJALA LJUDE OKO NJEGA.
SAMOPRAVEDNOST ZAUZIMA MESTO PONIZNE SLUŽBE
BOGU, KOJA IH JE NAJVEROVATNIJE KRASILA NA POČETKU NJIHOVOG HODANJA U VERI. [što mi je ovo poznato. Pozdrav za ekipu
„svetaca“, posebno za moju „sveticu“, ljubim te srećo moja presveta i
prepodobna velikomučenice ;-) Nadam se i molim Bogu da pređeš najveću kosmičku
razdaljinu (iz sedalnog predela u glavu) i da se vratiš svom grešniku koji te
čeka! Cmok!]
ŠTO TOKSIČNIJI POSTAJE NJIHOV SISTEM VEROVANJA, TO VISE
JAČA MENTALITET ORGANIZACIJE „MI PROTIV NJIH“. Što sistem postaje glomazniji, to je
više zavisnika koje mora da zaštiti. KAKO
SE SLUŽBA RAZVIJA, TO ĆE SVE TEMELJNIJE BITI PREISPITIVANA I ONI KOJI SUMNJAJU U MOTIVE VOĐE, U ZAVISNIKE KOJI GA
SLEDE I U ČITAVU ORGANIZACIJU UOČIĆE NEKA TOKSIČNA VEROVANJA I PREPOZNATI ILI
KAO TAKVA. KADA TAKVA ISTRAŽIVANJA POČNU, RELIGIJSKIM
ZAVISNICIMA SE MANIPULIŠE DA BI POVEROVALI KAKO IH JE NAPAO NEPRIJATELJ.
Promišljen potez bio bi priznanje da je služba skrenula
sa puta, priznanje greha i dovođenje službe u sklad sa biblijskim učenjima.
Međutim, religijski zavisnici to nipošto neće učiniti sve dok im se ne ukinu
sve druge opcije.
RELIGIJSKI ZAVISNICI FORMIRAJU ZATVORENO DRUŠTVO
TOKSIČNO-VERSKIH SLEDBENIKA. Pojedinci napreduju i uspevaju tako što podržavaju
verovanja i praksu prognanog vođe. KAO I U SVAKOM DRUGOM DRUŠTVU, PRAVILA RUKOVODE I KONTROLIŠU
SVAKI ASPEKT ŽIVOTA ZAJEDNICE I NJENIH ČLANOVA. SVAKO KO SE NE DRŽI PRAVILA
SMATRA SE NEPRIJATELJEM ZAJEDNICE I SVAKOGA KO JOJ PRIPADA. RELIGIJSKA PRAKSA
SKREĆE SVOJ FOKUS SA BOGA I POSTAJE KOMPLIKOVAN PROCES POTPOMAGANJA ZAJEDNICE I
NJENIH PRAVILA.
PRIPADNICI ZATVORENOG DRUŠTVA VERUJU DA SLUŽE
BOGU, ALI ZAPRAVO SLUŽE LJUDSKOM VOĐI I NAČINU NA KOJI TAJ POJEDINAC SHVATA
DOBRO I ZLO. NESPREMNOST SLUŽENJU NJEGOVOM SHVATANJU POKRENUĆE GNEV SVIH
RELIGIJSKIH ZAVISNIKA. (Srđan:
jest tako..) [al ih
je opisao, kao da je bio sa njima i pojeo džak soli...]
KARAKTERISTIKE TOKSIČNIH VERSKIH SISTEMA
OVAKVA VRSTA TVRDNJI U POGLEDU BOŽANSKOG VOĐSTVA VEOMA JE OPASNA. TIME SE VOĐA POSTAVLJA IZNAD SVIH OSTALIH. TIME SE SUPROTSTAVLJANJE VOĐINOM AUTORITETU ILI ISPRAVNOSTI IZJEDNAČUJE SA SUPROTSTAVLJANJEM SAMOJ BOŽJOJ REČI. KAKO SE BILO KO MOŽE SUPROTSTAVITI VOĐI KOJI KAŽE DA IMA DIREKTNU LINIJU KOMUNIKACIJE SA BOGOM? KO BI ŽELEO DA KRENE PROTIV BOŽJE REČI? VOĐA OVO ZNA I VEŠTO KORISTI DA BI MANIPULISAO „NEUKIM“ SLEDBENICIMA KOJI VERUJU U ISKRENOST SVOG TOKSIČNOG VOĐE.
KADA ČLANOVI TAKVE
ORGANIZACIJE POSUMNJAJU U MOTIVE ILI POSTUPKE ONOG KOJI IH VODI ILI PROGANJA,
BIVAJU UMIRENI IZJAVAMA TIPA: „JA SAM SAMO RADIO ONO ŠTO JE BOG TRAŽIO OD
MENE“.
ZA ONE KOJI SE NALAZE
POD TOM VRSTOM MANIPULACIJE NE POSTOJI NAČIN DA DOVEDU U PITANJE
POLOŽAJ SVOGA PROGONITELJA. ONI ILI MORAJU DA SE SLOŽE I POVINUJU, ILI DA SE
SUOČE SA POSLEDICAMA. A RELIGIJSKI ZAVISNICI SU VIŠE NEGO SPREMNI DA SE SLAŽU I
POVINUJU. [gđo Vajt, ovaj kao da je sa Vama proveo vek!]
U toksičnom sistemu toksični propovednik uzdiže samog sebe kao nekog sa naročitom sudbinom ili misijom koju niko drugi ne može da izvrši. TO NAROČITO POMAZANJE ILI POZIV ČESTO NIJE NIŠTA DRUGO DO PATOLOŠKA POTREBA ZA POŠTOVANJEM ILI UGLEDOM. ONO TAKOĐE ODUZIMA NEKE MOĆI KOJE PRIPADAJU ISKLJUČIVO BOGU I DAJE IH TOKSIČNOM PROPOVEDNIKU. TO JE NAČIN DA SE PRISVOJI BOŽJI AUTORITET I DISKREDITUJE SVAKO KO SE NE SLAŽE SA SMEROM U KOM SE SLUŽBA RAZVIJA.
Ukoliko
neki ljudi ne cene dovoljno propovednika da bi se pokorili njegovoj
diktatorskoj vladavini, ovaj se poziva na Božje pomazanje da bi svako
nedvosmisleno zaključio da je svako kolebanje u podršci zapravo kolebanje u
veri u Boga.
ONI
KOJI SU DOŽIVELI OVAKAV VID MANIPULACIJE TREBA ODMAH DA NAPUSTE TAKVU CRKVU ILI
ORGANIZACIJU. MEĐUTIM, VEĆINA RELIGIJSKIH ZAVISNIKA TO NE OSEĆA; ČAK DELUJU
USPEŠNO (NEKO VREME).
Pod plaštom naročitog božanskog uputstva, mnogi pojedinci su iskompromitovali svoju veru i pali u zamku kojom se autoritet jedne osobe postavlja iznad svake zemaljske odgovornosti.
Religijski
zavisnici U VRHU ORGANIZACIJE UVEK NAJVIŠE PROFITIRAJU OD TE POGREŠNE
LOJALNOSTI jer su u situaciji da troše više, grade više, ili da greše više, u
zavisnosti od oblasti u njihovom životu koja je izopačena. OBMANUTI SLEDBENICI,
TRAGAJUĆI ZA PRISNIJIM ODNOSOM SA BOGOM, ALI KONCENTRIŠUĆI SE VIŠE NA VOĐU KOJI
JE ZAVISNIK NEGO NA BOGA, GUBE KONTAKT SA BOGOM I ČESTO TRAJNO OTPADAJU OD
VERE. POGREŠNA LOJALNOST OMOGUĆAVA DA ZABLUDE VOĐE PORASTU I UNIŠTE VERU
LOJALNIH. Rezultat može biti finansijski ili duhovni bankrot.
Jedina
nada da se nove potencijalne žrtve zaštite JESTE DA SE VOĐA KOJI TVRDI DA JE
NAROČITI BOŽJI POSLANIK PRIMORA NA PRIHVATANJE ODGOVORNOSTI ILI DA BUDE SVRGNUT.
Moć
često kvari. Kada se organizacije razvijaju tako da vođa malo ili nimalo ne
polaže račun bilo kome, STVARA SE OGROMNA MOGUĆNOST DA SE VOĐA IZOPAČI.
TVRDNJA O NAROČITIM BOŽANSKIM MOĆIMA JE JOŠ JEDAN NAČIN DA SE OSOBA OSETI CENJENOM BEZ OBZIRA DA LI IMA BILO KAKVU ZAJEDNICU SA BOGOM. OVA TVRDNJA SE ČESTO KORISTI DA BI PUTEM MANIPULACIJE LJUDI POVEROVALI DA JE ONAJ KOJI JE OBDAREN VELIKI BOŽJI ČOVEK.
MALO TOGA JE SVIREPIJE OD ISKORIŠĆAVANJA POJEDINACA KOJI TRAŽE NADU.
U SVOM POKUŠAJU DA ODRŽE I ZAŠTITE SVOJA VEROVANJA, RELIGIJSKI ZAVISNICI DELE SVE U DVA TABORA; NEMA SREDINE. NEKO JE ILI DEO TOKSIČNO-VERSKOG SISTEMA, ILI JE PROTIV NJEGA; OSOBA ILI PODUPIRE, ILI RUŠI. TOKSIČNA ORGANIZACIJA NEGUJE OVAKAV MENTALITET SVE DOK NJENI SLEDBENICI NE POVERUJU DA SVAKO KO JE IZVAN PREDSTAVLJA PRETNJU SLUŽBI, DA NE SHVATA ŠTA SE „ZAISTA" DEŠAVA I DA MORA DA BUDE IGNORISAN UKOLIKO OSPORI VEROVANJA RELIGIJSKIH ZAVISNIKA. [kako mi je ovo samo poznato!]
Kada se pojavi bilo kakva nova pretnja, vođa i religijski zavisnici su spremni za rat. POJEDINCI KOJI SE NISU NA SLIČAN NAČIN POSVETILI BIĆE DOŽIVLJENI KAO NEPRIJATELJI SPREMNI DA NAPADNU SVAKOG TRENUTKA.
MENTALITET
„MI PROTIV NJIH“ OČIGLEDAN JE U ČITAVOJ ORGANIZACIJI I NJENIM UČENJIMA.
RELIGIJSKI
ZAVISNICI ČINE JAKO PUNO DA ISTAKNU IZVANREDNOST CRKVE ILI ORGANIZACIJE.
OSTALIM SLEDBENICIMA ĆE SE GOVORITI KAKO ONI POSEDUJU NAROČITA ZNANJA I UVIDE
NEDOSTUPNE DRUGIMA. Često se neki ritual ili praksa koriste kao središte te
izvanrednosti i superiornosti. [jeste li prepoznali?]
Od religijskih zavisnika se zahteva da služe, služe i služe. Oni odgovaraju tako što uzimaju učešća u mnogim grupama, odborima i sastancima. Teraju ih da se prijavljuju za sve i svašta i da žrtvuju porodicu i prijatelje kako bi zadovoljili potrebe sistema. ONI VERUJU DA SLUŽE BOGU, ALI ZAPRAVO SLUŽE SVOM EGU POŠTO ČEZNU ZA SVE VEĆOM POPULARNOŠĆU UNUTAR HIJERARHIJE SISTEMA.
Mnogi
toksični sistemi tvrde da oslobađaju ljude od svih problema: emotivnih,
duhovnih i fizičkih. Ironija je u tome što SE DOGAĐA UPRAVO SUPROTNO.
PA
IPAK, RELIGIJSKI ZAVISNICI VEOMA ODLUČNO KRIJU SVOJA STVARNA OSEĆANJA I MISLI,
A SPOLJA PRIKAZUJU RADOSTAN SJAJ PUN MIRA. ONI POTISKUJU SAV NEMIR DA BI MOGLI
DA ODRŽE UTISAK SAVRŠENSTVA. (Srđan: najverovatnije je tako..)
Bol koji su zakopali je živ sahranjen, tako da se vraća na površinu u obliku emotivnog očaja i fizičke bolesti. Religijski zavisnici često pate od hroničnih bolova u leđima, glavobolja, problema sa očima, artritisom, astmom i stotinama drugih boljki. Oni se bore da poreknu svoje fizičko i emotivno stanje, često do momenta kada je suviše kasno da se efikasno deluje tretmanom. [nažalost, doživeo! Ali je Bog dosta toga neutralisao]
Nije lako živeti u
nerealnom svetu. Zavisnici moraju da preduzmu drastične, očajničke mere kako bi
očuvali nerealna verovanja. Poricanje postaje brzo i jednostavno sredstvo sve
dok i fizička i emotivna trauma ne naprave pukotinu u zavisnikovoj fasadi
savršenstva. SLEDBENICI KOJI TRPE
BOL PRONALAZE OLAKŠANJE TEK KADA SE SLOME I KADA SU PRIMORANI DA PREISPITAJU
SVOJE STVARNO STANJE I OGRANIČENJA.
PRIMER
[prepušteno
čitaocu da sam naglasi delove u kojima se prepoznaje]
Što je više pokušavala da bude savršena, to je više doživljavala neuspeh. Njena religija je naglašavala njene nedostatke, umesto da ju je poučavala o Hristu koji je voli. Njena toksična vera se usredsređivala na učinak umesto na odnos. [tako poznato!]
Što
je više pokušavala da bude savršena kako bi zaslužila Božju intervenciju, to je
više shvatala koliko je uzaludno pokušavati biti dovoljno dobar. Što je više
uviđala jalovost pokušaja da bude dovoljno dobra, to je više grešila.
Što
je više grešila, to je više verovala da joj je bio potreban Hristos da je
oslobodi. I tako je vrzino kolo zavisnosti pustilo korena. Kao hrčak u točku,
što se više trudila, to se brže kretala, ali ne stižući nikuda, sve dok je
iscrpljenost nije primorala da zatraži pomoć izvan svoje toksične verske
porodice.
Kada je Šeron prvi put
potražila pomoć, nije imala predstavu da je njena toksična vera glavni faktor
zbog kog se oseća nedovoljno dobro i beznadežno. Verovala je da bi, ukoliko bi
mogla da obuzda greh, bila „savršenija“ i da bi Bog tada mogao da je prihvati.
Njen toksičan način razmišljanja naveo ju je na zaključak da bi Bog, kad bi
izbacila taj „greh“ iz svog života, mogao da je voli i prihvati.
Bilo joj je teško da
prihvati da je bila povređena i ljuta na Boga, i da je bila ogorčena što je
morala DA GLUMI (Srđan naglasio) pred njim da bi zaslužila prihvatanje. Prodiranje
kroz poricanje sopstvenih osećanja prema Bogu omogućilo joj je da postane
otvorena prema verovanju u Boga punog ljubavi.
Počela je da uviđa da
je Bog koga je poznavala bio bog religije, bog njene toksične vere koji je
zahtevao određeni učinak da bi bila prihvaćena, bog koji zahteva da očisti svoj
život pre nego što izađe pred njega sa svojim molbama.
Analizirali smo kako je
toksični način razmišljanja preplavio njenu veru. Šeron je razmišljala po
sistemu sve ili ništa. Ona je ili unutar ili izvan Božje volje i tu nije bilo
sivih oblasti. Ona nikada nije uzimala u obzir istinu da ćemo uvek grešiti tokom
procesa učenja kako da živimo i upoznajemo Boga, i da to nije ništa loše, već
ljudski. Spoznaja je uglavnom proces učenja kroz pokušaje i na greškama. Važno
je učiti na svojim greškama, a ne osuđivati ih.
Iako je Šeron poznavala
tekstove o milosti, ona nikada nije bila u stanju da ih doživi. Za nju je
milost zavisila od ponašanja. Obuzelo ju je olakšanje kada je počela da shvata
da nije morala da zaradi Božju milost. Pošto je mogla da pruži ruku i pronađe
nekoga ko je razume i ko joj može pomoći, shvatila je da je Bog čuo njene
molitve i da je izlio svoju milost tako što ju je uputio do mesta gde je mogla
da dobije pomoć.
Počela je da
istražuje na koji način ju je njena toksična vera podjarmila. Počela je da
postavlja pitanja. Uz pomoć drugih ljudi i stručnog osoblja počela je da uočava
toksične karakteristike svoje vere i kako su se one nadovezale na njenu potrebu
za promenom raspoloženja i umrtvljavanjem osećanja. Počela je da shvata kako je
njena vera nije oslobodila, već ju je zapravo osudila, što je pogoršalo njen
osećaj neadekvatnosti.
Po prvi put Šeron je
mogla da doživi bezuslovno prihvatanje članova grupe i milostivog Boga Biblije.
Stekla je snagu i hrabrost da živi život slobodnije i potpunije, i više nije
bila sledbenik koji trpi bol.
Komunikacija u toksično-verskom sistemu nije dvosmerna. Informacije se smatraju validnima samo ukoliko dolaze sa vrha organizacije i prenose se do dna, ili se izdaju unutar organizacije i emituju ka spolja. Religijski zavisnici iznose svoje stavove i odbijaju da uvaže razliku u mišljenjima. Oni na vrhu više ne čuju opažanja i potrebe naroda, a zavisnici koji su unutra više ne mare za potrebe ljudi koji su izvan.
Religijski zavisnici
razvijaju krajnje selektivan sluh i odgovaraju samo na one stvari koje oni
smatraju važnim. Sve što se ne uklapa u ono što oni već veruju verovatno neće
biti ni saslušano. Sa stavom duhovne superiornosti, religijski
zavisnici ubeđuju sebe da su uvek u bližem kontaktu sa Božjom istinom, da su
osetljiviji na Božju volju i da su dostojniji od drugih ljudi da budu
saslušani. (Srđan: evo posle ovog iskustva Šeron, pade mi na pamet,
da se ne bih uopšte iznenadio da se i ovaj majstor poneo ovim otkrovenjima,
koja su poprilično istinita, te da je postao guru nekim novim zavisnicima!! – Srki, nije se poneo već je od prvog objavljivanja doživeo
maksimalna napadanja od strane raznih toksičnih vernika i sistema. Knjiga je prvi
put objavljena 1991.)
Ovo je delimično i u vezi
prodičnih odnosa i njihovog uticaja na kasnije odnose:
Sličan sistem zatvorene komunikacije postoji i u mnogim porodicama i religijski zavisnici često potiču upravo iz takvih porodičnih sistema. Zatvorena komunikacija je naročito prisutna između očeva i dece. Neki otac možda ne odvaja vreme da razgovara sa svojom decom, smatrajući da su njihova mišljenja nebitna. Otac koji ima „važnije stvari da radi“ neće nikada ostvariti kontakt sa potrebama, mislima i osećanjima svoje dece. Stoga, za njega sve to ostaje nepoznanica. On vrednuje samo sopstvene reči i koristi ih za naređivanje i kažnjavanje. Deca se osećaju nesposobnima da iskažu sama sebe i svoje želje. Religijski zavisnik koji je odrastao u ovakvoj vrsti doma stvara istu atmosferu unutar organizacije. S vremenom, organizacija postane nedelotvorna jer gubi kontakt sa ljudima kojima bi trebalo da služi, isto kao što otac gubi kontakt sa svojom decom.
U mnogim toksičnim organizacijama neko je uvek „zadužen“ da umesto vođe zaustavi neželjenu komunikaciju. Taj pojedinac treba da umiruje one koji se ne slažu i udovoljava onima koji žele direktan razgovor sa vođom. Osoba zadužena za sprečavanje komunikacije zna da on ili ona ne treba nikada da vođi kaže više od onoga što on želi da čuje. Toksični sistem odbacuje značaj pojedinca.
Otvorena komunikacija
ceni ljude i dozvoljava im da budu saslušani i da se osećaju slušanima. Oni se
tretiraju kao jednaki i organizacija ili služba zaista pažljivo osluškuje kako
bi mogla da se usredsredi na te potrebe. U zatvorenoj komunikaciji, vrh
organizacije gubi kontakt sa ljudskim potrebama, zato što one na vrhu nije
briga za ljude kojima bi trebalo da služe. Religijski zavisnici koji su
sledbenici takođe prestaju da brinu za ljude u potrebi.
Kada religijski zavisnici stvore toksično-verski sistem, oni usput izgube Boga. Na Božje mesto postavljaju pravila koja služe širenju imperije religijske zavisnosti. Kada novi članovi pristupe toksično-verskom sistemu, oni bivaju indoktrinirani pravilima umesto da jačaju u zajednici sa Bogom. PRAVILA JAČAJU ZAVISNOST, NE VERU (Srđan: da!). Zavisnost vodi ka prilagođavanju predvidivom obrascu ponašanja, često sprečavajući svaki pokušaj da se Bog verno sledi.
Toksično-verski sistem čini velike
napore da se postara da način odevanja i stil frizure odgovaraju zastarelim
verovanjima o tome šta je pristojno pred Bogom. Svi članovi grupe se oblače
isto, imaju istu frizuru i izgledaju isto. Nema mesta individualnosti.
Roditelji guše želju adolescenata da budu jedinstveni i razviju odvojenu
ličnost. Prilagođavanje je najvažnije. Ima toliko malo mesta za individualnost
da deca u gomilama postaju pobunjenici. Kada se to dogodi, njih smatraju
otpadnicima i beznačajnima u poređenju sa nekolicinom koji su voljni da ostanu
unutar sistema, slede pravila i imitiraju strukturu zavisnosti.
Neki toksično-verski
sistemi manje vrednuju spoljašnjost od ponašanja. Oni veruju da su njihova
pravila tačna interpretacija Božjih standarda i očekuju da ostali učesnici budu
dosledni tim pravilima. Takav verski sistem je zasnovan na zabranama umesto na
veri usmerenoj na Boga. Ono što neko radi više se vrednuje od onog što on
jeste. Zbog toga što nikada ne otkriju ko su, mnogi mladi ljudi izrastu u
robotske duplikate koji veruju da se život sastoji u izvršavanju pravila.
Ovakvim
toksično-verskim praktikantima teško je da shvate da je Hristos odbacio strogi,
legalistički sistem svoga doba. Ako bi time zadovoljavao određenu potrebu, On
bi trgao klasje subotom. Kada su pravila govorila da ne leči, On je ipak lečio
ako je to dovodilo osobu bliže Bogu.
Vera je uvek bila
nešto više od liste dozvola i zabrana. Standardi čine samo jedan aspekt vere.
Kada oni postanu glavna stvar, vera postaje stroga i legalistička.
Svako ko tvrdi da je toliko vezan za Boga da mu vezivanje za druge ljude nije potrebno predstavlja religijskog zavisnika koji će garantovano doživeti neuspeh i u svojoj veri i u službi zadovoljavanja tuđih potreba. Bog nikada nije nameravao da bilo ko bude toliko usredsređen na njega da nema potrebu da ostane u kontaktu sa drugim ljudima. Ničija vera ne može biti slobodna od odgovornosti prema drugima. Nedostatak odgovornosti je jasan znak nedostatka vere u Boga i odsustva vere u srcu. (Srđan: moguće; ali o kakvoj se tu odgovornosti radi?)
Etiketiranje je pokušaj
dehumanizacije kritičara kako bi odbacivanje i njih i njihovih mišljenja bilo
daleko lakše. Religijski zavisnik izbegava da se obrati kritičaru lično, već
stavlja negativnu etiketu na svakoga ko se ne slaže sa njegovim ili njenim
ličnim navikama. Umesto da kažu da je Džon Smit postavio neka pitanja, zavisnik
izjavljuje da postoje „klevetnici“, „izdajnici“, ili „nezadovoljnici“ koji žele
da unište službu ili organizaciju (Srđan: o da!). Etikete postaju
simbolični pozivi u boj koji se koriste da bi ugušili pobunu. Kada se neko
etiketira, postaje daleko teže da se ta osoba doživi kao ljudsko biće sa
stvarnim potrebama i sa potencijalom da ispravno rasuđuje.
Pastor je propovedao sa propovedaonice o tome kako malo kvasca ukiseli sve testo i kako zajednica treba da isključi one koji je kvare. Momentalno, Džon i njegova porodica više nisu bili prijatelji onima sa kojima su se godinama družili. Bili su „izdajnici koji su „izneverili pastora i zato moraju da budu isključeni. Međutim, ono što je Džon uradio predstavljalo je jednostavan akt neslaganja sa autoritetom. Ni u jednom trenutku on nije osudio bilo šta što je pastor propovedao, a svoja neslaganja je podelio samo sa nekolicinom unutar vođstva.
Taj užasan preokret upropastio je Džona i njegovu
porodicu. Njihov život se toliko
dugo okretao oko crkve da su uspeli da održe veze sa jako malo ljudi izvan crkve.
Odbačeni i napušteni od onih do kojih im je najviše stalo i u koje su imali
najviše poverenja, Džonova porodica se osećala slomljeno i žalosno zato što
sistem nije mogao da toleriše razlike. Džon više nije bio ličnost koja ima osećanja i
inteligenciju, već izdajnik sa buntovničkim duhom. To toksično uverenje
omogućilo je stvaranje zablude da svako ima pravo na svoju sopstvenu zajednicu
sa Bogom – samo ako je ona u skladu sa sistemom. Time što je etiketirao Džona i
ubedio druge članove crkve da poveruju u tu etiketu, ovaj nesigurni pastor
uspeo je da izbegne suočavanje sa neslaganjem.
Vojska koristi
etiketiranje da bi olakšala ubijanje neprijatelja. Poslednja stvar o kojoj
vojni oficir želi da njegov vojnik razmišlja jeste to da je osoba na nišanu
možda otac petoro malih devojčica koje će umreti od gladi bez tate. U pokušaju
dehumanizacije, neprijatelju se stavlja rasna etiketa. Vojnik će lakše ubiti
stotinu njihovih nego jednog oca ili muža.
Religijski zavisnici
dobro se služe ovom tehnikom, i kada koriste glasine i aluzije da bi uništili
reputaciju iskrenog kritičara, ostali sledbenici su spremniji da pristanu na
predloženi tretman disidenta ukoliko etiketa uspe da ga dehumanizuje.
Svrha etiketiranja je
da odvoji i podeli. U našem društvu osoba koja gaji konzervativna verovanja etiketira se kao
fundamentalista. Etiketa uopšte ne opisuje pristup po kom
osoba vrednuje život; ona sada opisuje osobu.
Neko ko fundamentalistička gledišta smatra
uskogrudim etiketiraće nosioca tih gledišta kao ograničenog. Ova metoda se
prenosi i na individualnost osobe. Osoba biva posramljena i unižena zbog
verovanja koja nemaju nikakve veze sa njenom vrednošću ili jedinstvenim
darovima od Boga. Diskvalifikacija
etiketiranjem povređuje žrtve i omogućava progoniteljima da nastave sa svojom
toksičnom verom. Etiketiranje je pravi otrov.
Pošto nije jednostavno udružiti se protiv ljudi koji racionalno misle i imaju različita gledišta koriste se etikete da bi se protivnici polarizovali, a sledbenici podstakli da se sukobljavaju sa protivnicima. Neprijatelj biva diskvalifikovan, čime se izbegava bavljenje teškim pitanjem koje je pokrenuo neprijatelj (Srđan: da!). Korišćenjem etiketa uništava se i mogućnost pronalaženja istine u argumentima opozicije. Ko još želi da sluša ograničenog fanatika? Pošto ograničena osoba koja stavlja prigovor na vaš stav nema nikakav ugled, ta osoba se odbacuje kao merodavan protivnik.
Etiketiranje potcenjuje i odstranjuje opoziciju a konstatuje nadmoćnost religijskih zavisnika. Njime se ne pospešuje izučavanje tuđih verovanja, već se ona svode na predmet podsmeha. Etiketiranje tako postaje savršeno oružje za napad na neprijatelja ili odbranu toksično-verskog sistema, njegovih verovanja i zavisničke prakse. Etiketiranje omogućava religijskim zavisnicima da definišu istinu, da je tako definisanu uzdignu i unište svakoga ko se usudi da posumnja u tu istinu. (Srđan: a mi, koji smo ovo shvatili, sigurno smo imuni od etiketiranja drugih?! no, jasno je da je sve drugo lakše, nego ponizite se, priznavajući svoj promašaj, a posebno u slučaju onih ’uglednih’, koji su na nekakvim položajima..
Gospod se poslužio
sa svojim apostolima, a kojima je rekao da ima još dosta toga da im otkrije,
ali da oni to još ne mogu da nose! Poslužio se i sa jednim Kalvinom, koji je
verovao i zastupao, po meni, đavolsku ideju, ideju o predestinaciji. I neću
dalje da nabrajam. Trebalo je samo dočekati nove reformatore, koji bi pogrešna
učenja svojih predhodnika zamenili istinitim. E sad, mi imamo veliki problem.
Kada bismo kazali sabraći da treba da se očistimo od katoličke jeresi, a koju
smo nasledili od predhodnih generacija, oni bi se još i složili sa tim. Mogli
bi to i potkrepiti stihom Otk.14:8, gde kaže da su SVI narodi ’opijeni’ lažnom
naukom; a pod tim - svi, ubrajamo se i mi! Čak i kada bismo doveli pod znak
pitanja i neke ideje čuvenog reformatora Veslija, i to bi još prošlo kod nekih.
Međutim, kako
osporiti nešto što je, u crkvi uvažena, proročica podržavala na brojnim mestima
u svojim spisima?! O, kakva će to samo proba biti za sve adventiste, a koji su puni
sebe! Još od naših pionira pa do danas, mi smo uperili prste na katoličku
crkvu, pa i na otpali protestantizam, govoreći da su oni (duhovni) Vavilon, i
da su ’pali’, pošto nisu prihvatili našu priču. Ništa lakše, nego poneti se ekskluzivnošću.
Pitanje je - ko će biti spreman da se ponizi i prizna da smo i sami u duhovnom
vavilonskom ropstvu, jer smo još uvek nereformisani po određenom, a veoma
značajnom pitanju?! Tako to ja vidim, a budućnost će (i to sam ubeđen da će
biti ubrzo; za nekih par godina) odgovoriti na ovo pitanje.)
[1] Autor ovde misli na shvatanje savršenstva iz
helenističke filozofije, koje je statično i može se definisati kao stanje
potpunog ekvilibrijuma, a ono ce se narušiti ukoliko se entitetu koji je
dostigao to stanje bilo šta oduzme ili doda. Međutim, autor u tekstu barata i
shvatanjem savršenstva zasnovanom na hebrejskoj biblijskoj misli koje je
dinamično i može se definisati kao kretanje u ispravnom smeru. U njemu
ne postoji stanje koje treba dostići, već je savršen onaj entitet koji uči,
raste i razvija se u skladu sa svojim godinama. Prema helenističkom shvatanju,
savršenstvo je cilj koji treba dostići, dok je, prema hebrejskom shvatanju,
savršenstvo putovanje u dobrom smeru kome nema kraja. Po pravilu, perfekcionisti
su opterećeni helenističkim shvatanjem savršenstva (prim. prev.). (Srđan:
sviđa mi se ova postavka – Marko
Lukić je prevodio knjigu i pisao fusnote)
[2] U ovoj jednoj rečenici jasno se vidi da autor
helenisticku statičnu ideju savrsenstva, usredsređenu na stanje ili proizvod,
stavlja nasuprot hebrejskoj dinamičnoj ideji usredsređenoj na rast ili proces.
Očigledno da helenistička ideja rezultuje toksičnom verom, dok je rezultat
hebrejske zdrava vera (prim. prev.).