13. Trenutna pobeda nad grehom - zašto često izostaje

ZAŠTO ČESTO BOG NE DAJE POBEDU NAD GREŠNIM

DELIMA ODMAH (I NA NAČIN NA KOJI JE OČEKUJEMO)

 

Pre kratkog razmatranja teme da napomenem da je mnogima neshvatljiv stav, razmišljanje, a može se slobodno reći i stvarnost iz iskustva – DA ČESTO BOG NE DAJE LJUDIMA POBEDU NAD GREŠNIM DELIMA ONDA KADA JE ONI ŽELE (a to je skoro bez izuzetka odmah, trenutno), IAKO JE TO NEŠTO TAKO POZITIVNO, NEŠTO ZA ŠTA JE LOGIČNO OČEKIVATI DA ĆE BOG DATI BEZUSLOVNO I BEZ IKAKVOG ODLAGANJA.

Uz sve to, kada Bog da pobedu, često je daje na način drugačiji od onog na koji ljudi žele da se dogodi.

Šta bi mogli biti razlozi za to? Šta je vaše mišljenje?

Da li bi pronalaženju odgovora mogla da pomogne činjenica da Bog često ne daje odmah ni druge, isto tako pozitivne darove, kao što su isceljenje od bolesti, posao, supružnika, decu... ili bilo šta dobro onda kada mi to hoćemo i na način na koji mi to očekujemo?

Šta vi mislite?

U ovom trenutku, koliko to mogu sada da sagledam, smatram da postoje mnogi razlozi zašto Bog ne daje odmah mnoge pozitivne darove (uključujući i pobedu nad grešnim delima).

Prvi i najvažniji razlog je to što Bog hoće da nas nauči da se za sigurnost spasenja oslanjamo samo na Njegovo savršeno, dovršeno i potpuno delo (ono što je uradio pre 2000 godina), a ne na ono što čini kroz nas.

(Srđan: mogu sa tim da se složim, ali moje razmišljanje je sledeće - Bog ne želi da Ga mi sledimo pošto smo sigurni da je On ’Supermen’, u smislu da je najmoćniji i da će sigurno On (na kraju) pobediti. On želi da Njegovu stranu biramo jer je to ispravno; i to, pošto se nadamo spasenju isključivo kao daru, kojem sami nemamo šta da dodamo, te takvi dragovoljno (u potpunoj slobodi) biramo Njegovo uređenje, definisano Njegovim zakonom (ljubavi), jer je tek tada to iskreni stav našeg ’srca’, a ne iznuđena odluka pod pritiskom (straha za svoju večnu sudbinu)!)

 

„BOG NAM NE DAJE VIŠE POBEDE NE ZATO ŠTO NAM JE NE MOŽE DATI, VEĆ ZATO ŠTO NISMO SIGURNI U POBEDU DOK GOD OD POBEDE ZAVISIMO ZA SIGURNOST.“

(Srđan: već sam to negde rekao, da vera kako nije gledanje, niti osećanje, tako nije ni sigurnost, nego je ’tvrdo čekanje onoga čemu se NADAMO!)

„BOG NAM NE DAJE POBEDU DA BI NAM DAO SIGURNOST. ON NAM DAJE POBEDU ZATO ŠTO ŽELIMO DA PROSLAVIMO HRISTA.“ - The Gospel In A Nutshell, Jack Sequeira

(Srđan: ne znam na kakvu pobedu je on ovde mislio, ali ja smatram da nam je pobedu za (na) spasenje već dao U HRISTU! jer odakle nama želja da Ga slavimo; mi to sami po sebi nemamo; imaćemo je samo kao spaseni.. Srki, Sekvera je ovde mislio na spoljašnju pobedu, pobedu koja se vidi, pobedu nad grešnim delima)

 

Smatram da su ostali najčešći razlozi to što Bog mnoge svoje darove daje tek kad proceni da je to najbolje za nas i tek onda kada te darove nećemo preko opasne mere zloupotrebiti ni na svoju, a ni na tuđu štetu. (Srđan: ok)

Jer ako smo iskreni prema samima sebi, priznaćemo da većinu Božijih darova mi manje ili više, namerno ili nenamerno, zloupotrebljavamo – posebno kada je u pitanju pobeda nad grešnim delima – onda je verovatnoća zloupotrebe, posebno u vidu oholosti, ponosa, skoro 100% – mnogi koji su toga svesni traže da im Bog oprosti i ponos zbog pobede.

Zato verujem da nam Bog daje darove koje želimo u Njegovo vreme, na Njegov način i pod Njegovim okolnostima – onda kada postanemo dovoljno zreli da ih primimo, posedujemo i upotrebljavamo – i kada delimična zloupotreba tih darova (zbog naše sebične ljudske prirode) neće upropastiti ni nas ni one oko nas.

(Srđan: da! ja sam to ovako definisao - iza svake nove nijanse svetlosti istine, a što nam je sam Bog otkrio, pa i svakog silnog iskustva koje smo imali sa Njim (a mogla su silna iskustva biti i sa nečastivim), krije se đavolja zamka, da se ponesemo (uzoholimo)! primer, svaki adventista koji je prihvatio potrebu poslušnosti zakonu, pomišlja da je ’uznapredovao’, odnosno da je bolji od drugih (onih koji to ne shvataju, ne prihvataju); i zato smatram da nisu u sili objavili drugu anđeosku vest u ono vreme, baš kao ni danas mi, jer su i oni, baš kao i mi, još uvek opijeni ’vavilonskim vinom’ (Otk.14:8), pošto se nismo oslobodili Veslijeve jeresi (a zna se koji je najveći razlog tome, pa i najveći problem); a još suptilniji primer je čika Viland; kada je shvatio da je jedina prava pobuda agape (ljubav), pomislio je da mu je samo to shvatanje donelo preobraženje!!!)

U vezi adventističkog gledišta na ovo pitanje:

Ovde bih napomenuo da adventisti kao odgovor na ovu tematiku izuzetno vole tekst od njihove „proročice“ iz knjige Čežnja vekova, sa strane 266 originala koji glasi:

„U nekim slučajevima izlečenja Isus nije odmah podario traženi blagoslov. Međutim, u slučaju gube izrečena molba odmah je ispunjena. Kad se molimo za zemaljske blagoslove, odgovor na našu molitvu može da bude odložen ili nam Bog može dati nešto drugo što nismo tražili, ali tako neće da bude kad tražimo oslobođenje od greha. Njegova je volja da nas očisti od greha, da nas učini svojom decom i osposobi da živimo svetim životom.“, koji tumače kao da isceljenje od greha dolazi odmah, trenutno, iako se to iz teksta ne vidi najjasnije, već samo kao nagoveštaj.

(Srđan: isceljenje od greha je, da tako kažem, duhovne prirode, I NE MORA DA SE VIDI; baš kao i sveti život; svet život ne znači, kako to većina tumači (shvata) - više ne padati (u iskušenjima)!)

A zaboravljaju da postoje bar još 2 njena teksta gde govori da je pobeda nad grešnim navikama često proces.

Na primer: 1. „Čim pokajnik traži pomoć od Spasitelja da se okrene od greha, Sveti Duh počinje svoj preobražavajući rad na srcu.“ RH 3. septembra 1903, par. 6, odakle se ne vidi da je oslobođenje od greha trenutno već da je u pitanju proces;

2. „Gledajući Isusa, primamo živi princip koji se širi u srcu, i Sveti Duh nastavlja delo, a vernik napreduje od milosti do milosti, od snage do snage, od karaktera do karaktera. On se saobražava sa likom Hristovom, sve dok u duhovnom rastu ne dostigne meru punog rasta u Hristu Isusu. Tako Hristos okončava prokletstvo greha i oslobađa dušu koja veruje od njegovog delovanja i dejstva.“ ST 13. marta 1893, par. 8 – i odavde se vidi da je u pitanju proces.

(Srđan: ali se i nazire ’veslijanska’ priča da, bez konkretnog postizanja pune visine.. u svom iskustvu, nema spasenja; za šta smatram da nije istina..)

 Ne iznenađuje nesistematičnost, nepovezanost i protivrečnost Elen Vajt izjava s obzirom da je skoro ceo „svoj“ književni opus plagirala.


1. deo – RAZMATRANJE STAVA DA VERA MORA ODMAH DA BUDE NAGRAĐENA POBEDOM NAD GREHOM (nastavak na prethodno razmatranje)

Mnogi protivnici ideje da Bog često ne daje odmah pobedu nad grešnim delima zbog raznih razloga smatraju da je jedini razlog za to naše neverstvo. I navode mnoge primere isceljenja iz Svetog pisma gde naglašavaju reč „odmah“.

Suština argumenata je da takvi smatraju da je Bog sam sebe obavezao, da je dužan (primoran, nateran... kako god to opisali) da nam odmah odgovori na našu veru, bez ikakvog odlaganja. Drugim rečima, da naša dovoljna vera Njemu zavrće ruku i da zbog veličine naše vere odgovor na nju mora doći trenutno, smesta.

Ovo verovanje je slično onom verovanju u nekim tradicionalnim verskim zajednicama da sveštenik prilikom obreda pričesti, ima vlast da primora Boga da vino i hleb pretvori u Hristovu krv i telo, i da Bog to ne može da odbije, jer je sam sebe na to obavezao. Razlika je u tome što je ovde umesto svešteničkih ovlašćenja sredstvo uticaja na Boga sama vernikova vera, a zajedničko u oba slučaja je da je Bog primoran da na to odmah, smesta odgovori zbog samoobavezivanja. Ispravnost ovakvog verovanja je posebna tema.

Sada, koja reč o verovatnom uzroku ovakvog verovanja:

Psihološki mehanizam koji „pobednici“ stalno zaboravljaju (ili jednostavno ne razumeju) je da može početi da veruje i pobeđuje samo ona osoba koja zna da nije osuđena zbog neverstva i poraza... Jer ima sigurnost ljubavi i prihvatanja. I u takvom okruženju vera prosto buja... (Srđan: ma, jedino tada je i moguća!)

Može naučiti da hoda samo osoba kojoj je dozvoljeno da pada i koja nije osuđena zato što pada dok uči da prohoda... (Srđan: DA!)

Jednostavno, bilo šta što treba da bude postignuto je moguće samo onda dok imamo slobodu da padamo i grešimo dok smo na putu postizanja željenog.

Inače može nastati blokada zbog straha od neuspeha, a kod životno važnih pitanja blokada je utoliko neizbežnija ukoliko je pitanje od veće važnosti. U vezi pitanja spasenja, blokada je izvesna!

Izuzetak, i to samo privremeni, su oni koji misle da besprekorno uspevaju da ispune Božije zapovesti – sve dok ne počnu da im se dešavaju padovi. A onda zbog straha koji sa sobom nosi pristup „po spasenje kroz učinak, uspešnost“, padovi postaju sve češći i ozbiljniji – dok osoba ubrzo ne završi u začaranom krugu sve većih padova, sramote, krivice... i tada kod malobrojnih srećnika (Srđan: ’srećnici’ su stoga što su se ponizili i bili spremni da čuju, pa i prihvate evanđelje tj. Božje rešenje njihovog najvećeg problema) nastaje otrežnjenje, a kod ostalih teška i bolna propast, najčešće iznenadna.

ONDA KADA VIŠE NE ZAVISIMO ZA LJUBAV, PRIHVATANJE, SIGURNOST SPASENJA... OD ONOGA ŠTO TREBA DA BUDE POSTIGNUTO U NAMA I KROZ NAS, TADA SE STVARAJU NEOPHODNI PREDUSLOVI, OKRUŽENJE, ATMOSFERA... DA TO I BUDE POSTIGNUTO. DALJE JE SVE NA ISTRAJNOSTI U ODNOSU SA BOGOM. (Srđan: da!)

USUDIO BIH SE DA TO PRIMENIM NA SLUČAJ VERE: NAUČIĆE DA VERUJU I BUDU VERNI BOGU SAMO ONI KOJIMA JE DOZVOLJENO DA NE VERUJU I BUDU NEVERNI (NE ONI NAMERNO NEVERNI – S PREDUMIŠLJAJEM, VEĆ NENAMERNO – ZBOG SLABOSTI) ALI PRI ČEMU ZNAJU DA NISU OSUĐENI VEĆ SU I DALJE VOLJENI, PRIHVAĆENI I IMAJU SIGURNOST.

(Srđan: čini mi se da si upravo opisao proces izgrađnje vere.. što znači, da se, po meni, u ovom pravcu izgrađuje vera!)

I kada u takvoj atmosferi ljubavi, prihvatanja, sigurnosti... strah od osude, neverstva, poraza, odbacivanja nestane – bude izgnan napolje, onda će imati mogućnost da se sa svim tim suoče i prime i spoljašnju tj. pobedu vidljivu ljudskim ograničenim očima (Srđan: ne treba).

Ali spoljnja pobeda tj. spoljašnji učinak (uspešnost) nije i ne može biti uslov – uslov su samo SPONTANI stav odbojnosti prema grehu, kao i sama SPONTANA (NEUIZNUĐENA) želja, čežnja za promenom, a ne uspešnost u ostvarenju te promene – pokajani razbojnik je najbolji primer za to – jednom za svagda svima koji to osporavaju, a i svima ostalima.

 A TAKAV STAV I ČEŽNJA MOGU BITI SLOBODNO PRIMLJENI SAMO U SRCE OSLOBOĐENO OD STRAHA ZA SIGURNOST SVOG SPASENJA.

To ne znači jednom spasen zauvek spasen, već sigurnost spasenja u sadašnjem trenutku samo na osnovu vere tj. oslanjanja na Hristove zasluge od pre 2000 godina – i ako takvo oslanjanje istraje do kraja, onda će takva osoba biti i konačno spasena.

 

2. deo – RAZMATRANJE STAVA DA VERA MORA ODMAH DA BUDE NAGRAĐENA POBEDOM NAD GREHOM (nastavak na prethodno razmatranje)

Neko će pitati: KAKO SE TO INSISTIRANJE NA NEOPHODNOSTI SIGURNOSTI SPASENJA UKLAPA U PRIČU O OSOBAMA KOJE SU SPREMNE DA I SVOJE SPASENJE DAJU ZA DRUGE (čuveni primer iz 2. Mojsijeve 32,32 i Rimljanima 9,2.3)?

Odgovor je: TAKO ŠTO SE TE SIGURNOSTI SVOG SPASENJA ZARAD DRUGIH MOGU ODREĆI JEDINO OSOBE KOJE JE PRETHODNO IMAJU. I koje su uz to, kroz stalni najbliskiji odnos sa Bogom, došle do tolike sličnosti sa Hristom.

Jednostavno, NEOPHODNOST SIGURNOSTI SPASENJA ZA ODNOS SA BOGOM I DRUGIMA, NE ISKLJUČUJE DA OSOBA DOĐE DO TAKVOG DUHOVNOG RASTA I ZRELOSTI DA JE SPREMNA DA TO I ŽRTVUJE ZARAD DRUGIH (a tako nešto Bog nikad neće tražiti).

UGLAVNOM, ONO ŠTO JE NAJKLJUČNIJE – KADA NE POSTOJI SIGURNOST SPASENJA SAMO NA OSNOVU OSLANJANJA NA ONO ŠTO JE HRISTOS URADIO PRE 2000 GODINA (SAMO NA OSNOVU OPRAVDANJA I POMIRENJA – RIM. 5. POGL.; 10,4; ...), VEĆ SE KAO USLOV POSTAVLJA I POSVEĆENJE TJ. SPOLJAŠNJI UČINAK (USPEŠNOST, POBEDA, VIDLJIVI SPOLJAŠNJI PREOBRAŽAJ...), FOKUS ĆE NEIZBEŽNO POBEĆI SA HRISTA NA SEBE I ONO ŠTO BOG OSTVARUJE U NAMA – UPRAVO ZBOG TE NESIGURNOSTI SPASENJA, STALNE PREOKUPIRANOSTI PITANJEM: DA LI JE MERA KOJOM DOZVOLJAVAM BOGU DA ČINI U MENI I KROZ MENE DOVOLJNA ZA SPASENJE? DA LI SAM DOVOLJNO DOBAR DA BUDEM SPASEN!? (Srđan: DA!)

A ONO ŠTO VIDIMO U SEBI NIKAD NIJE I NEĆE BITI DOVOLJNO DOBRO – ni u Božijim ni u našim očima, ni prema Božijim ni prema našim merilima!!! IZUZEV KOD UMIŠLJENIH SVETACA, fariseja, „pobednika“, „duhovne elite“, „izabranih“, „samozvanih 144000“... ALI ONI SU – SA SVOJIM POKUŠAJIMA DA LEČE KOMPLEKSE NIŽE VREDNOSTI DOKAZUJUĆI DA SU BOLJI, VREDNIJI, ZASLUŽNIJI, DOSTOJNIJI... OD DRUGIH – POSEBNA PRIČA!

I ZBOG TOGA NIKAD NE BISMO IMALI SIGURNOST SPASENJA I STALNO BISMO BILI ŽRTVE ISRCPLJUJUĆE, RAZARAJUĆE I BLOKIRAJUĆE ZABRINUTOSTI, NESIGURNOSTI, STRAHA, SUMNJE, ZEBNJE, NEVERSTVA, POBUNE... DA BOG NIJE PRONAŠAO DRUGI NAČIN ZA SPASENJE OD USPEŠNOSTI U NAŠEM PREOBRAŽAJU I DRŽANJU ZAPOVESTI – TO JE SPASENJE KROZ OSLANJANJE NA HRISTOVU USPEŠNOST U DRŽANJU ZAPOVESTI KOJU NAM BOG URAČUNAVA, KOJA NAM ON PRIPISUJE (NA OSNOVU NOVOG IDENTITETA KOJI IMAMO U HRISTU KAO NJEGOVI SINOVI I KĆERI)!!! (Srđan: DA!!)

Naravno da ne treba posebno trošiti vreme na objašnjavanje da TO NE ZNAČI DOZVOLU ZA NAMERNO, VOLJNO GREŠENJE VEĆ SLOBODU DA NENAMERNO PADAMO NA SVOM PUTU KA SVE VEĆOJ BLISKOSTI SA BOGOM (što spontano dovodi i do spoljašnjeg preobražaja).

ZAMKA INSISTIRANJA NA USPEŠNOSTI UMESTO POTPUNOM OSLANJANJU NA HRISTOVU ŽRTVU KAO USLOVU SPASENJA, IZ BILO KOG RAZLOGA (NAJČEŠĆE „BORBE“ ZA BOŽIJU ČAST), DOVODI DO GUBLJENJA I HRISTA I SVIH SPOLJAŠNJIH VIDLJIVIH PLODOVA KOJE ON DAJE U NJEGOVO VREME, NA NJEGOV NAČIN POD NJEGOVIM OKOLNOSTIMA (VIDI GALATIMA 5,4, UOPŠTE, CELA POSLANICA ZAJEDNO SA RIMLJANIMA).

 To je izuzetno jasno objašnjeno na prvih par strana Predgovor Poslanici Rimljanima od Martina Lutera (ima na netu, uključite automatski prevodilac...)

A u tom smislu su mi zanimljive i reči M Craig Barnes-a (When God interrupts: finding new life through unwanted, 1996):

 

„K. S. Luis je rekao da je, KADA JE SEBI POSTAVLJAO PITANJE DA LI IMA VERU, POČEO JE DA JE GUBI, JER SE TADA BAVIO SVOJOM VEROM, A NE BOGOM.

NAJBOLJI NAČIN DA OJAČAMO VERU NIJE DA JE PAŽLJIVO ISPITUJEMO, VEĆ DA POSMATRAMO ONOGA U KOGA VERUJEMO. (Srđan: Da)

Biti previše usredsređen na veru je KAO DA POKUŠAVAMO DA POBOLJŠAMO VID TAKO ŠTO ĆEMO SKINUTI NAOČARE I GLEDATI U NJIH. SUŠTINA JE DA GLEDAMO KROZ NJIH, A NE U NJIH. Kada gledamo kroz naočare vere, otkrivamo zadivljujuće, pa možda čak i zastrašujuće Božje delovanje koje nije pod našom kontrolom.

Tada shvatamo da nas nikada ne menja i ne spasava naša vera, već tajanstveni Bog čije delovanje ne razumemo“.

 

3. deo – ZAŠTO SE TOLIKO INSISTIRA NA UČINKU, USPEŠNOSTI U SPOLJAŠNJIM DELIMA UMESTO PROMENI STAVOVA, ODNOSA, UNUTRAŠNJEM PREOBRAŽAJU? (nastavak prethodnih razmatranja)

Većina onih koji su opterećeni učinkom i koji insistiraju na njemu su ustvari opterećeni da dokažu kako su bolji, vredniji... od drugih zato što ga „imaju“, a drugi nemaju u toj meri. I argumenat za to, a nazvao bih ga dobrim izgovorom, im je da insistiraju na vidljivoj pobedi zbog Božije slave i časti!!!

Njih bih pitao, ako već toliko insistiraju na Božijoj časti, zašto je tako brukaju ponašajući se oholo kao da su bolji, vredniji... od drugih i istovremeno farisejski nadmeno odbacujući sve one koji po njihovim merilima uspešnosti tj. merilima uslovne ljubavi i prihvatanja ne zadovoljavaju kriterijume koje, eto oni tako uspešno ispunjavaju Bogu na slavu i čast... pa zato nadmeno sebe smatraju „izabranima, elitom, ...“? Što je u potpunoj suprotnosti sa Hristovim primerom!

PITAO BIH IH, ZAR VEĆI DOPRINOS BOŽIJOJ ČASTI NE DAJE SAMA PROMENA STAVA NEKE OSOBE PREMA GREHU, PROMENA NJENOG ODNOSA PREMA DRUGIMA, PROMENA NJENOG ODNOSA PREMA SAMOJ SEBI (od jedne ohole, sebične, samodovoljne osobe u jednu nesebičnu, poniznu, Hristoliku osobu), NEGO SAMA POBEDA NAD NENAMERNIM GRESIMA, ZAVISNOSTIMA I DRUGIM NEŽELJENIM OBLICIMA PONAŠANJA?

ZA MENE JE PONIZNOST, SNIŽAVANJE SEBE U SVOJIM OČIMA (antioholost, antinadmenost, antiponositost – razlikuj od dostojanstva, koje ljudi često pogrešno upotrebljavaju za pomenute osobine) UVEK BILO I BIĆE NEUPOREDIVO VEĆI DOKAZ BOŽIJE SILE U MENJANJU NEKE OSOBE NEGO SAMA POBEDA KOJU JOJ BOG DAJE NAD VIDLJIVIM SPOLJAŠNJIM GRESIMA, ZAVISNOSTIMA I DRUGIM NENAMERNIM OBLICIMA PONAŠANJA...

A vidim da i većina oko mene tako posmatra i da ih upravo novi stav, odnos koji preobraženi vernici imaju prema njima i svim ostalima, mnogo više privlači ka Hristu od pobeda koje su ti vernici dobili nad otvorenim neželjenim gresima.

Zašto je to tako?

Zato što takvi vernici imaju privlačan karakter bezuslovne ljubavi i prihvatanja (koliko je to smrtnim grešnicima moguće) i u njihovom prisustvu se drugi osećaju voljeno, vredno, prihvaćeno, poštovano takvi kakvi jesu... i to im govori da i za njih ima nade, da i njih Bog voli, ceni, prihvata, želi... i to je ono što ih privlači. (Srđan: O da!)

Duboko sam ubeđen da je ljude Hristu MNOGO VIŠE PRIVLAČIO NJEGOV KARAKTER BEZUSLOVNE LJUBAVI, BEZUSLOVNOG PRIHVATANJA, NEMERLJIVE MILOSTI, RAZUMEVANJA, PODRŠKE, PRAŠTANJA... NEGO NJEGOVA SPOLJAŠNJA BESPREKORNOST! (Srđan: naravno, jer SAMA (bez milosti) besprekornost osuđuje!)

I to poređenje između Hrista i fariseja u njihovom privlačenju drugih, o kome smo do sada pričali, dokazuje i više nego slikovito.

Neki će kazati da nije tako! Čekajte! Pa zar i fariseji nisu bili spolja besprekorni, bez mrlje i mane u spoljašnjim delima, ponašanju, poštovanju zakona... ali nikog od odbačenih ljudi sa margine, otvorenih grešnika, ... nisu privukli sebi (sem onih sličnih, koji su želeli da dokažu da su bolji od drugih)?

Zato što su njihova besprekorna spoljašnja dela bila pokrenuta pogrešnim pobudama, željom da uzdignu sebe unižavanjem i nipodaštavanjem drugih, a ljudi oko njih su to nepogrešivo videli – primer je priča o fariseju i porezniku (cariniku) iz Luka 18.

Ljudima su mnogo bitnije i privlačnije ispravne pobude tj. namere od ispravnih dela – posebno ako su ispravna dela učinjena iz pogrešnih pobuda. A isti je slučaj i kod Boga. Pogledajte 1. Samuilovu 16,7, već pominjanu priču o porezniku i fariseju... (Srđan: stim da mi ne možemo da providimo u tuđe pobude, ali možemo da prepoznamo licemerje)

Primetio sam da većina ljudi mnogo više ceni osobe koje čine pogrešna dela iz ispravnih namera, ili čine pogrešna dela iz slabosti, ali im je zbog toga žao, kaju se zbog svoje slabosti, jednostavno ne žele to što čine (kao Pavle u Rimljanima 7,14-25)... nego što ceni i poštuje osobe koje su spolja besprekorne ali im je karakter sebičan, nadmen, odbacivački... (Srđan: o, i u ovome zavisi o kojim se tu ljudima radi; ’farisejima’ se to ne sviđa, ubeđeni da su bolji..)

Zašto?

Zato što su svesni da smo svi grešni smrtnici i da često grešimo protiv svoje volje (ne samo iz namere), da često zbog te ljudske slabosti činimo nešto što ne želimo... I privlače ih osobe koje ih razumeju u njihovoj neželjenoj slabosti, prihvataju i vole ih takve kakvi su.

A to im istovremeno donosi uverenje da i za njih ima nade, da i oni mogu biti promenjenih stavova, promenjenog odnosa prema drugima, a na kraju i promenjenog ponašanja, što im nije toliko bitno kao novi stav prema grehu i Hristoliki odnos prema drugima, ali svakako žele i tu spoljašnju pobedu.

(Srđan: I evo nastavljam razmišljanje o ovome na šta sam poslednje dao komentar, i setih se izjave mog starog. Njemu se ne sviđa kada ja insistiram da smo svi grešnici. Inače likuje kada to samo za sebe ustvrdim. Kaže - nije li ta priča da smo grešnici, opravdanje što grešimo (a tu u stvari misli na mene)?! Verujem, da je to svesna, ili možda i nesvesna, reakcija svih ’fariseja’. Baš kao i u njegovom slučaju, isto se odnosi i na njemu slične, pošto se radi o osobama koje su ubeđene da su bolji od drugih; makar da su nešto manji grešnici od ostalih..)

 

Pritisak očekivanja - isto i u sportu, košarci kao i u duhovnom

životu – jedan komentar sa portala za vreme OI u Parizu 2024:

 

Znaš zašto je to tako?

ZATO ŠTO SE PRE MEČA PODIŽE ZID NACIONALNE MITOLOGIJE I IGRAČIMA NABACUJU PO TOJ OSNOVI OČEKIVANJA, KOJA JE SKORO NEMOGUĆE ISPUNITI.

ONI SE ONDA ZA VREME MEČA TOLIKO STISNU OD STRAHA DA NAPRAVE GREŠKU (PO SISTEMU, AKO PROMAŠIM PROGLASIĆE ME IZDAJICOM), DA ONDA STALNO PRAVE GREŠKE. Ništa novo, to je bilo i na SP u finalu isto.[vrhunski komentar!]