Странице

15. VESLIJANSKA VEZA - Vudrou Vajden - sa komentarima

Adventistička teologija: Veslijanska veza - Vudrou Vajden

 

BOJA MOJIH KOMENTARA

BOJA SRĐANOVIH KOMENTARA

18. APRILA 2005. GODINE

Napisao Woodrow W. Whidden

Autor istražuje adventističke teološke veze sa veslijanskom/arminijanskom tradicijom.

 

IAKO JE TAČNO DA SE ČINI DA ADVENTISTIČKA TEOLOGIJA NIJE ISKLJUČIVO DUŽNA NIJEDNOJ VELIKOJ PROTESTANTSKOJ TEOLOŠKOJ TRADICIJI, OVAJ ČLANAK ĆE TVRDITI DA JE NEPOSREDNIJU I SUŠTINSKI FORMATIVNIJU OSNOVU OBEZBEDILA VESLIJANSKA/ARMINIJANSKA TRADICIJA.

Sasvim je jasno da postoje izraziti naglasci u adventističkoj tradiciji, posebno kada je u pitanju eshatologija (kao što je neminovnost Drugog dolaska i Milenijuma). Ovi eshatološki akcenti proizašli su iz širokog impulsa američke milenijalističke brige početkom devetnaestog veka.

Štaviše, postoje neki jasni pravci koji su došli do teološke tradicije adventista sedmog dana iz luteranske, reformisane/kalvinističke, radikalne reformacije (anabaptističke), puritanske, pijetističke i restauratorske tradicije. ALI JA SUGERIŠEM DA JE NAČIN NA KOJI SU VESLIJANCI RAZUMELI PITANJA KOJA SU POVEZANA SA SOTERIOLOGIJOM (NAUKOM O SPASENJU) I BLISKO POVEZANA PITANJA PRIRODE ČOVEKA, ZAKONA, [1] I GREHA, BIO NAJDIREKTNIJI OBLIK ZA JEZGRO ADVENTISTIČKE TEOLOGIJE. [2]

Druga formativna pitanja sa veslijanskim ukusom tiču se adventističke teološke metodologije, trinitarizma, načina na koji se biblijski autoritet shvata i koristi, i crkvene organizacije. Međutim, ovaj rad će se usredsrediti na pitanja spasenja. OVI VESLIJANSKI SOTIRIOLOŠKI UTICAJI NAŠLI SU SVOG NAJZNAČAJNIJEG SVEDOKA U ELEN VAJT. [3]

Pod širokom kategorijom soteriologije, najistaknutiji koncepti se bave božanskim pozivom i izborom, I NAČINIMA NA KOJE SE POUČAVA, POVEZUJE I NAGLAŠAVA OPRAVDANJE I POSVEĆENJE.

Kod Veslijanaca, adventisti su posebno želeli da govore o spasenju po blagodati samo kroz veru, ali takva sola gratia, sola fide vizija je blisko povezana sa naglaskom na veri shvaćenoj kao aktivnom učešću u Božijoj blagodati. (Srđan: DA) I takva vera koja učestvuje prima ovu blagodat na odgovoren način [na način koji vodi do odgovora]

Ova koncepcija vere i blagodati DALA JE SNAŽAN NAGLASAK NA VIZIJU (VERZIJU) POSVEĆENJA KOJA UKLJUČUJE OPSEŽNU TRANSFORMACIJU KARAKTERA. (Srđan: O, DA!)

Ne treba da čudi što je takav naglasak doveo do PAŽLJIVO NIJANSIRANOG RAZUMEVANJA SAVRŠENSTVA [KOLIKO JE PAŽLJIVO NIJANSIRANO I URAVNOTEŽENO, VIDI SE IZ TVOJIH DRUGIH ČLANAKA, A VIDEĆE SE I U NASTAVKU OVOGA].

Ono što sledi biće preliminarna analiza ovih glavnih perspektiva, sa željom da se pokaže kako su ovi veslijan/arminijanski uticaji uticali na adventističku teološku formaciju.

 

Ljudska priroda i greh

     Iako adventisti nisu bili zadovoljni augustinovskim/kalvinističkim shvatanjem prvobitnog greha, poučavanim u smislu prvobitne krivice, mi smo u velikoj meri u onome što bi se moglo nazvati tradicijom „potpune izopačenosti“. Džon Vesli je jasno zagovarao „prvobitni greh“ kao prvobitnu krivicu; ali zbog efekata „prethodne blagodati“ ova krivica je poništena i osnovna sposobnost slobodnog odgovora na Božje iskupiteljske inicijative (popularno poznata kao „slobodna volja“) je ponovo stvorena u individualnoj duši. (Komplikovane izjave daje, pa nemam volje ni da razumem..) [4]

 

Iskupiteljski poziv i Prethodna blagodat

Vesli je uvek govorio o iskupiteljskom odgovoru pokajnika kao o plodu slobodne blagodati koja je „prethodno“ darovana radom Svetog Duha prizivanja (Srđan: ne znam Veslijevo učenje i ne mislim da se njime bavim, ali ovo mi baš liči na farisejka tumačenja Pisma, pa čak i dodavanja onog ’MOJEG’- ljudskog Reči.., a što su mnogi subotari usvojili i ponavljaju bez preispitivanja; ja to zovem - pričaju priče), ubeđivanja i obraćenja. Ali uvek je poziv i uverenje ono što je ljudsku slobodu shvatalo veoma ozbiljno i nastojalo da se izbegnu determinističke, predestinističke kategorije kalvinizma. [5]

Koncept „prethodne blagodati“ bio je jedno od Veslijevih fino nijansiranih učenja; ali suština toga glasi ovako: Bog dolazi da probudi grešnike do spoznaje Njegove iskupiteljske ljubavi i njihove velike potrebe izazvane grehom – i izvornom i uobičajenom. Takvo razumevanje je pomoglo Veslijancima da izbegnu krajnosti determinističkog kalvinizma i pelagijanizma. [6] Ova perspektiva razume da grešnici prirodno ne traže Boga, već da On iskreno traži da oni uđu u otkupiteljski odnos sa Njim. Takvo blagodatno traženje „stvara“ proto-obnovu koja omogućava osuđenoj duši da odgovori na Božju otkupiteljsku ponudu.

Dok adventistička teologija obično nije koristila tehnički izraz „prethodna blagodat“, njen evangelistički arminijanizam svakako izražava suštinu koncepta. [7] (Srđan: Nisam razumeo šta podrazumeva pod - „prethodna blagodat“, ali možda u daljem tekstu.. – ukratko objašnjeno, podrazumeva blagodat koja čovečijoj volji porobljenoj grehom - koja sama od sebe ne može da izabere dobro – daje snagu da izabere dobro umesto greha koga voli i kome robuje.)

 

Opravdanje i posvećenje u ravnoteži

Veslijevo učenje o opravdanju blagodaću samo kroz veru bilo je jasno u protestantskoj tradiciji. Njegovi stavovi su se snažno suprotstavljali svakom konceptu koji je odudarao na pravednost dela kao osnovu prihvatanja [PA AKO JE TAKO KAO ŠTO TVRDIŠ ZAŠTO SU ONDA OD POSVEĆENJA I SAVRŠENSTVA NAPRAVILI USLOV SPASENJA!? Srđan: to sam ti već rekao, zato što im je to bio način, naravno pogrešan, da ospore sve one koji odbacuju Zakon]. On se protivio augustinovskoj/trentskoj verziji opravdanja koja je shvatala božansko oslobađanje i oproštenje kao plod ulivene (date) pravednosti (tj. posvećenja) [VESLI SE NA REČIMA PROTIVIO, A U PRAKSI JE NAPRAVIO UČENJE KOJE SE MALO RAZLIKUJE OD RIMOKATOLIČKOG OPRAVDANJA VEROM – KOD VESLIJA POSVEĆENJE NE PRETHODI OPRAVDANJU, NEGO SE ISTOVREMENO DOGAĐA – I TO TRENUTNO I SAVRŠENO – PA GA JE NAZVAO „TRENUTNO SAVRŠENSTVO“. KOD EVANGELIČKIH PROTESTANATA POSVEĆENJE SLEDI NAKON OPRAVDANJA I TO POSTEPENO – Srđan: Ja se slažem sa ’trenutnim savršenstvom’, ali samo kao uračunatim.. On nas PROGLAŠAVA, ali nas još NE ČINI, savršenima! – ne, oni insistiraju na savršenstvu koje Bog ostvaruje u nama, NJIMA NIJE DOVOLJNO TO ŠTO NAM SE PRIPISUJE Hristovo savršenstvo]. Drugim rečima, u redu spasenja, opravdanje i posvećenje su DVA BLISKO POVEZANA ASPEKTA OTKUPITELJSKE BLAGODATI, ALI ASPEKTI KOJI SE MORAJU JASNO RAZLIKOVATI. [8]

Dok je Vesli razumeo prioritet opravdanja (logički, a ne vremenski/hronološki), on ga je video ne samo kao vrata posvećenja, već kao njegovu suštinsku, stalnu pratnju. On je, međutim, bio oprezan prema načinu na koji protestanti (posebno reformisano/kalvinističko krilo engleskog evangelističkog preporoda iz 18. veka) koriste koncept „pripisane Hristove pravednosti“.

Razlog za njegov osećaj nelagodnosti (PONEKAD GOTOVO BEZOBRAZLUK – [OVO SU VAJDENOVE REČI – SOMETIMES ALMOST CHURLISH OPPOSITION – DOSLOVNO PREVEDENO: PONEKAD GOTOVO ĐAVOLSKO PROTIVLJENJE]) bio je NAČIN NA KOJI JE SMATRAO DA KALVINISTI KORISTE KONCEPT DA OCRNE POSVEĆENJE I DA OTVORE VRATA I TEOLOŠKIM I PRAKTIČNIM ANTINOMSKIM STAVOVIMA I PONAŠANJU. Drugim rečima,?!?! dok je Vesli bio jasan da opravdanje daje milostivo prihvatanje kroz oproštenje prošlih grehova, (Srđan: Ajoj kakav prevod! – automatski Google prevodilac, nisam sve sređivao)

NIJE MU ODGOVARALA IMPLIKACIJE UČENJA DA SE HRISTOV ŽIVOT (NJEGOVA AKTIVNA POSLUŠNOST) PRIPISUJE, ILI SE VERNICIMA RAČUNA KAO „POKRIVAČ” ZA SADAŠNJE GREHE.

[ETO LIČNOG (!!!) RAZLOGA ZAŠTO JE VESLI TRAŽIO SVE MOGUĆE INDIREKTNE NAČINE DA INSISTIRA NA POSVEĆENJU (Srđan: naravno, u klasičnom tumačenju šta je posvećenje; jevrejska reč ’kadeš’ (ako se dobro sećam) znači i očistiti i posvetiti; tako da se i ja slažem da je posvećenje uslov spasenja, ali onako kako ga ja razumem - očišćeni od laži, a posvećeni istinom; jer i Pavle kaže da će propasti oni koji ne veruju u, ili odbacuju, Istinu!!! i tu se ne radi o tome da pojedinac shvati i prihvati svu istinu, a koju pali čovek može da ’podnese’, ali je problem u tzv. neoprostivom grehu, gde se smišljeno i namerno istina naziva lažju i obrnuto!) KAO USLOVU SPASENJA, NAZVAVŠI GA „KONAČNIM OPRAVDANJEM“ JER NIJE SMEO OD OSTALIH PROTESTANATA DA POSVEĆENJE DIRETKTNO I JAVNO PROGLASI USLOVOM SPASENJA S OBZIROM DA BI TIME OTVORENO NEGIRAO PROTESTANTSKU REFORMACIJU I BIO IZOPŠTEN KAO JERETIK!!! NEKA SE ZNA!!!]

SMATRAO JE DA TAKAV KONCEPT PRIPISANE PRAVEDNOSTI UGROŽAVA POSVEĆENJE (Srđan: ako je tako, tu se krije suštinska greška)

[AKO BOG ŽELI DA POSVEĆENJE DOĐE ISKLJUČIVO SPONTANO A NE USILJENO, ONDA VERNICI NEMA ŠTA DA SE BRINU O POSVEĆENJU KOJE JE PLOD OPRAVDANJA I STALNOG BLISKOG ODNOSA SA BOGOM, VEĆ JEDINO TREBA DA SE BRINU ZA TAJ BLIZAK ODNOS SA BOGOM.

TAKO DA JE VESLIJEVO MIŠLJENJE POTPUNO KONTRAPRODUKTIVNO I BLOKIRAJUĆE – VRATIO JE REFORMACIJU NA NIVO RIMOKATOLIČKOG OPRAVDANJA VEROM I GURNUO JE U NAJCRNJI I NAJSUPTILNIJI LEGALIZAM! Srđan: da!].

 Mnogi u Engleskom evangelističkom preporodu su tvrdili da pošto Hristos pokriva njihova sadašnja dela, uključujući grehe, STOGA NE MORAJU DA SE BAVE PREVAZILAŽENJEM GREHA (Srđan: ako sam shvatio da je nešto greh, i ako mogu da ga ne činim, ja ću to izabrati, međutim, ako ne mogu da ga ’pobedim’, ne preostaje mi ništa drugo do da ga predam Bogu da On to sredi! naravno, ne tražeći izgovore, nego ga nazvati pravim imenom; greh je greh, a ne - ’to baš i nije tako strašno’! opet onaj koncept neoprostivog greha - nazivati laž istinom i obrnuto, jer ti tako odgovara, odnosno pošto na taj pogrešan način pokušavaš da skineš krivicu sa sebe!)

[TO JE U SUŠTINI DELIMIČNO POGREŠAN STAV – POGREŠAN U DELU U KOME SU IMALI STAV DA JE GREH POD BLAGODAĆU U REDU I DA NE TREBA DA BUDE PREVAZIĐEN, A SA DRUGE STRANE TAČAN U DELU DA NE TREBA ONI DA GA PREVAZIĐU, VEĆ JE TO BOŽIJA ODGOVORNOST I UDEO, A NJIHOVO JE DA TRAŽE ŽELJU ZA PROMENOM I DA ODRŽAVAJU BLISKU VEZU SA BOGOM]

ZA VESLIJA, opravdanje samo verom MORA BITI praćeno posvećenjem blagodaću kroz veru (Srđan: eto ljudskih dodavanja; gde čovek želi da se pokaže većim svetcem, nego što to i sam Bog od njega očekuje! možda se i nisam dobro izrazio, ali verujem da shvataš..) [NE MORA, NEGO TREBA – MORA JE UVEK PROBLEM U SVEMU ŠTO TREBA DA DOĐE ISKLJUČIVO SPONTANO I DRAGOVOLJNO. TREBA – TO JE PRAVI ODNOS PREMA POSVEĆENJU. ALI NE PRAVLJENJEM USLOVA SPASENJA I OD TOG „TREBA“ I NA TAJ NAČIN SKRETANJEM FOKUSA SA HRISTA I ODNOSA SA NJIM NA NAS I ONO ŠTO ON RADI U NAMA – PUSTIMO DA SE „TREBA“ TJ. POSVEĆENJE KAO SPONTANI PLOD SAMO BRINE ZA SEBE, A MI SE BAVIMO KORENOM I STABLOM KOJI GA DONOSE – U BOŽIJE VREME, NA BOŽIJI NAČIN I POD BOŽIJIM USLOVIMA I OKOLNOSTIMA].

Takva vizija hrišćanskog života je svakako mnogo participativnija od Kalvinovih shvatanja [9] i posebno njegovih reformiranih sholastičkih naslednika. Drugim rečima, za Veslija, vernici su „pomilovani da bi učestvovali [DA, ALI U ČEMU DA UČESTVUJU!? U POSVEĆENJU!? POGREŠNA META, POGREŠAN CILJ, POGREŠAN FOKUS!!! TREBA DA UČESTVUJU U AKTIVNOM ODNOSU SA BOGOM (Srđan: a najsuštinskiji odnos s Bogom je kontinuirano pozivanje verom na Njegov blagodatni Dar!), A POSVEĆENJE JE NJEGOV UDEO KOJI TREBA SPONTANO DA DOĐE!!!;“] [10]

POMISAO DA BI POMILOVANI VERNICI MOGLI DA SE ODREKNU ŽIVOTA AKTIVNOG PRISVAJANJA HRISTOVOG KARAKTERA KROZ DELOVANJE SVETOG DUHA BILA JE JEDNOSTAVNO ANATEMA ZA VESLIJA (Srđan: e ovo je dobro rekao, jer to prepoznajem u mnogim adventistima! pokušavaju da ’brane’ Boga i Njegovu istinu USTIMA, dajući lažna svedočanstva, jer njima samima to izgleda tako sveto, pa čak i logično, a ni slučajno ne žele da priznaju da u njhovom životu tj. iskustvu to baš i ne ide tako kako drugima predstavljaju da bi trebalo!!!! upravo me ovo najviše iritira.., najviše mi je zbog ovoga muka!)

[PA KAKO SE TO AKTIVNO PRISVAJA HRISTOV KARAKTER!? DA LI AKTIVNOM BORBOM SA GREHOM!? ILI AKTIVNIM ODRŽAVANJEM SVE BLISKIJE VEZE, ODNOSA SA BOGOM KOJI KAO SPONTANI PLOD IMA KARAKTER KOJI BOG DAJE? OVO DRUGO JE TAČAN ODGOVOR, A VESLIJEV FOKUS VODI U LEGALIZAM I POLOŽAJ NESIGURNOSTI, VODI U POTPUNO POGREŠAN FOKUS I ROPSKI JARAM LEGALIZMA, HAOSA I BEZNAĐA!!!].

Takav participativni model [model učešća] hrišćanskog iskustva bolje je razumeti kao „način“ života, a ne kao red ili niz diskretnih iskupiteljskih događaja koji imaju malu uzročnu vezu jedni sa drugima. U tom smislu, Randi Maddok je tvrdio da je Veslijevo gledište bolje izraženo kao via salutis, a ne kao više reformisani/skolastičan izraz ordo salutis. Ovaj „put“ spasenja uključuje različite usputne stanice, ali svaka je blisko povezana sa onim što se dogodilo na prethodnim stanicama i priprema put za buduće događaje i pauze u maršu u carstvo.

Maddok je verovatno uhvatio duh ovoga preko salutis ?!?!? slika sa svojom karakterizacijom Veslijevog ključnog teološkog organizacionog principa kao „odgovorene blagodati (blagodati koja vodi do odgovora)“. Ono što Maddok misli pod ovim je da svaka pauza na putu spasenja nije samo vitalno povezana sa onim što se dešava pre i posle, već delo Božije na svakom zaustavljanju poziva na odgovarajući „odgovor“ od vernika koji će se manifestovati u milostivo „ODGOVORENO“ ponašanje – moralno, duhovno i društveno (Srđan: prvenstveni ’odgovor’ na blagodat je za mene SLOBODA od pokušaja da zadobijem, ili dostignem, spasenje; što znači da dragovoljno biram da nastavim odnos sa svojim Tvorcem i Spasiteljem!)

[opet pogrešan fokus na plodovima, umesto na korenu i stablu, na posvećenju umesto na opravdanju – SVE ŠTO JE VESLI TREBALO DA URADI DA BI ISPRAVIO KALVINISTIČKI ANTINOMIZAM JE DA KAŽE DA NIKAD NIJE U REDU IMATI STAV DA JE GREH U REDU, KAO I DA OSOBA OD BOGA TREBA DA TRAŽI PROMENU NA BOLJE, A NE DA PRAVI TEOLOGIJU DA BLAGODAT MORA DA SE VIDI – I JOŠ JE TVRDIO TRENUTNO – ŠTO JE FOKUS SA HRISTA SKRENULO NA VERNIKA I DOVELO DO NESIGURNOSTI I SUPTILNOG LEGALIZMA Srđan: DA!!!]. Božje preventivno buđenje i ubeđenje su pozivi koji imaju za cilj da izazovu „odgovor“ na Božje oproštenje i pozive na oproštenje na „odgovoreno“ (za razliku od neodgovorenog) transformisanja [na preobražaj kao odgovor umesto na odgovor na blagodat koji ne vodi do preobražaja]. Ovo „odgovoreno“ učešće će rezultirati „odgovorenim“ rastom u blagodati koji vodi do punoće preobražavajuće blagodati – hrišćanskog savršenstva (Srđan: ponavljam, Bog želi naš odgovor na blagodatni dar; a odgovor je da ga sa zahvalnošću prihvatimo!)

[X-TI PUT KAŽEM: AKO ODGOVOR MORA DA BUDE ISKLJUČIVO SPONTAN, NEIZNUĐEN, NEUSILJEN, KAO ŠTO JE LUTER DOKAZAO u Predgovor Poslanici Rimljanima, DA LI JE VESLI SHVATIO DA ĆE INSISTIRANJEM NA NEČEMU ŠTO MORA DOĆI ISKLJUČIVO SPONTANO, UPRAVO BLOKIRATI SPONTANO JAVLJANJE TOGA ŠTO JE NAGLAŠAVAO!?

ZAŠTO JE INSISITIRAO NA ODGOVORU TJ. PLODU KOJI MORA DA DOĐE ISKLJUČIVO SPONTANO UMESTO NA UZROKU – TJ. KORENU I STABLU – TOG ODGOVORA?]. (Srđan: da! i umesto da se fokusiram da budem na pravom Korenu ili Čokotu, jer samo On i može da doprinese da do roda dođe, ja se fokusiram na sam rod, kao da ga ja mogu proizvesti!!

Ustvari, čovek (baš kao i đavo) može dosta toga da učini ’u svojoj sili’, što bi mogli nazvati falsifikatom; pa ako tzv. vernik nije na Korenu (Čokotu), pošto nije verom prihatio da je na osnovu Božjeg blagodatnog dara proglašen pravednim, a što bi mu rasteretilo savest od osude i krivice, tada su sva njegova dela učinjena iz pogrešne pobude, jer je (iz straha) okrenut sopstvenom spasenju!)

Rezonancija koju takve VESLIJANSKE KATEGORIJE IMAJU SA ONIM ŠTO SE NALAZI U KORACIMA KA HRISTU je prilično upadljiva

Adventizam, POD SNAŽNIM UTICAJEM IZRAZITO VESLIJANSKE ELLEN WHITE

[ZAPAZITE OVO JER OVO VAJDEN STALNO PONAVLJA – E. V. JE VESLIJANKA, A AKO ZNAMO KAKVE SU POSLEDICE VESLIJANSTVA ZAŠTO SE ONDA ČUDIMO NACRNJEM LAGALIZMU KOJI VLADA U ADVENTIZMU ZBOG „SNAŽNOG UTICAJA IZRAZITO VESLIJANSKE E. V.“, KAKO JE VAJDEN UPORNO NAZIVA U SVOJIM IZJAVAMA I DELIMA?]

, nije bio sklon naglascima u učenju o spasenju koji teže da omalovaže ili spasenje isključivo po milosti kroz veru, ILI ZNAČAJ POSLUŠNOSTI I POSVEĆENJA [TO JE TAJ POGREŠNI FOKUS KAO POGREŠNA REAKCIJA, POGREŠAN ODGOVOR NA ANTINIOMIZAM]. Srđan: DA!!

 ZAJEDNO SA VESLIJEM, nastojali smo da držimo zajedno i opravdanje i posvećenje.

[SVE ŠTO JE TREBALO NASTOJATI JE IMATI NAJBLISKIJI ODNOS SA BOGOM, A PLODOVI TOG ODNOSA KOJI UKLJUČUJE POSVEĆENJE BI SAMI DOŠLI U SVOJE VREME... ] (Srđan: opet ponavljam, posvećenje je proces čišćenja od laži; pa ako smo i očišćeni od neke pogrešne slike o Bogu, ili o nama, ne znači da smo potpuno očišćeni; Isus je rekao svojim učenicima, da ima još dosta toga da im otkrije, ali da oni to ne mogu ’nositi’, podneti; te On to u svojoj premudrosti postepeno razotkriva!)

Želeli smo da govorimo o spasenju u smislu pravnih ili forenzičkih metafora (opravdanje, zadovoljenje božanske pravde i presude) i isceljenja ili terapeutskih metafora (pomirenje, oporavak od grešne infekcije i učešće sa Velikim Lekarom).

PREZENTACIJE ELEN VAJT O OPRAVDANJU I POSVEĆENJU SU ZA SVE PRAKTIČNE SVRHE SKORO IDENTIČNE VESLIJEVIM. 

[OVO JE JEDNA OD NAJKLJUČNIJIH VAJDENOVIH IZJAVA ZA RAZUMEVANJE ADVENTIZMA!!! VAJTIZAM = VASLIJANIZAM“!!!!!!!!!!]

IAKO NIJE BILA SUZDRŽANA KAO VESLI U KORIŠĆENJU IZRAZA KAO ŠTO SU „PRIPISIVANJE“ I „POKRIVANJE“ HRISTOVE PRAVEDNOSTI, RAZLIKE U NJIHOVOM RAZUMEVANJU OPRAVDANJA VEROM SVODE SE NA PUKE TEOLOŠKE IZRAZE ILI „PREPIRKU OKO REČI“.

[I OVO JE RAZJAŠNJAVAJUĆA, DA NE KAŽEM, RAZOTKRIVAJUĆA IZJAVA!!!!!!]

Iako poređenje njihovog razmišljanja o posvećenju i savršenstvu zahteva nijansiraniji tretman nego opravdanje, SUŠTINA ONOGA ŠTO SU NASTOJALI DA IZRAZE IMA UPADLJIVE SLIČNOSTI. 

[JOŠ JEDNOM NAGLAŠAVA SKORO POTPUNU ISTOVENOST IZMEĐU VESLIJEVOG I UČENJA E. V. U VEZI ODNOSA IZMEĐU OPRAVDANJA I POSVEĆENJA!!!!!!]

 

KRATAK PREGLED VESLIJEVOG UČENJA

O POSVEĆENJU I SAVRŠENSTVU ĆE SE POKAZATI OD POMOĆI

[SVE TE PERIPETIJE, SAV TAJ HAOS KOJI SU NAPRAVILI SA POGREŠNIM ODGOVOROM NA ANTINOMIZAM SU MOGLI DA REŠE I VESLI I E. V. DA SU REKLI DA NIKAD NIJE U REDU IMATI STAV DA JE GREH U REDU I DA TREBA TRAŽITI OD BOGA STALNI NAPREDAK, ALI DA TO NIJE NAŠ UDEO, VEĆ JE NAŠ UDEO PRIBLIŽAVANJE BOGU!!!] 

Srđan: Bravo Deks! (ovde sam ironičan). Ti si u ovom slučaju pravi general, ali kada se bitka već uveliko odigrala. Mislim da prepoznaješ šta sam hteo da kažem.., jer ne znam tačno kako ide ta izreka (evo se setih - ’lako je biti general posle bitke’!) Nije li isto tako mogao neki drugi ’Dejdža’ da bude ljut na sve stare reformatore (a čisto da naglasim - Božje sluge) što su ’vukli repove’ neistinitih priča, a koje su NASLEDILI od svojih prethodnika. Nasledili bez preispitivanja. Ali, tu se opet trebamo podsetiti na Božje proviđenje, znaš već za ono ’On će u svoje vreme i na svoj način da interveniše’, a što si i sam prihvatio u nekom drugom kontekstu!!! Što znači, da je i na nama danas da se reformišemo, odnosno očistimo od neistine!!! No priznajem, da sam i sam ljut, ali na davanje lažnog svedočanstva, u smislu da se prave da umeju da se ’služe Božjom silom’, kako mnogi iz stare garde tvrde, ili slično tome kako ovi novi ’duhovni superheroji’ to izražavaju, ali drugim rečima - da Hristos živi svoj bezgrešni, savršeni život u njima! I kada ih pitam - da li im to zaista uspeva, obavezno skreću sa tog pitanja na drugu temu... I koliko je god to nepošteno, postoji i gore od toga. Stim da je za mene i ovo davanje lažnog svedočanstva, čime se sablažnjavaju iskrene duše. A gore je kada otvoreno slažu da im se više ne dešava da padnu. Samo par njih se usudilo da tako nešto izjave (baš se to desilo večeras 17.01.’25’.), ali i ovaj je odmah prebacio priču na neku drugu stranu; dok nam je svima bilo očigledno da mu je neprijatno, i da mu nije padalo na pamet da se vrati na tu svoju smelu izjavu, te da pokuša da je dokaže, potkrepi, objasni....! UUF, UUH!!! I upravo njima, koji insistiraju na izgradnji (besprekornog) karaktera, kažem da bi moglo biti da izgrađuju naviku (karakter) da stavljaju maske, tj. da umesto da daju istinito svedočanstvo, oni (se navikavaju) da daju lažno, naviku koja ih zasigurno vodi u večnu propast; a verujem da misle da na taj način, brane sveto Božje ime, odnosno da brane Božju istinu, naravno, kako je oni vide, razumeju... i ponavljam, što im izgleda logično, pa i sveto! 

Ne brišem ovo što sam pre zapisao, a što je problematično, za šta me je preko savesti Bog i ukorio. O čemu se radi? Pa, shvatio sam da ni ja nemam pravo da se ljutim na ’sabraću’, koji ne žele da priznaju da im u ličnom iskustvu ne ide onako kako su zamislili, i što je još gore, a kako to i Pismo kaže - drugima nameću teret, koji ni sami ne mogu da nose! Ali, oni su to prihvatili od drugih, onih koji su za njih nekakvi duhovni autoriteti, i oni u to iskreno veruju. Pa se, kako znaju i umeju, zalažu za to, pošto u to veruju (i sam sam isto to bio). I evo se opet vraćam na tu suptilnu đavolju zamku za adventiste. O čemu se radi? Pa kada (su) smo dobili tu novu nijansu svetlosti Božje istine, da je Njegov zakon večan i nepromenljiv, što znači da je i dalje obavezujuć, usput prihvatajući ovu Veslijansko-Vajtovsku priču, da promena karakternih osobina, odnosno poslušnost zakonu MORA da se vidi u životu vernika, na početku smo još i bili uvereni da će Višnji to da ostvari u nama, pošto smo najiskrenije ušli u tu priču. Te smo neko vreme veoma revnosno pozivali druge na poslušnost zakonu. No, nakon određenog vremena shvatamo da nam Bog ne daje savršenu pobedu nad karakternim manama tj. raznim gresima. I opet ponavljam da nam je logično bilo da će se to desiti. Ali eto nije pa, makar i podsvesno, shvatamo besmislenost i nelogičnost situacije, u kojoj ćemo drugima propovedati o potrebi poslušnosti zakonu, a da ovima usput i priznamo da ni sami nismo besprekorno poslušni, šta više da nam se redovno dešavaju padovi. I onda smo, jadni mi, nastupali i pred drugima, a i u međusobnim susretima kao da smo već preobraženi u svetu prirodu i da nam se više ne dešava da grešimo. Posebno stoga što smo prihvatili i tu priči, a koju i sami ponavljamo drugima - da nam Višnji daje silu da nadvladamo svaki greh. Kako ćemo onda da priznamo, da to baš i nije tako, šta više, da je daleko od toga?! I na taj način smo, da se tako izrazim, upali u đavolje (vrzino) kolo, gde revnosno zagovaramo ono u šta verujemo, dok nas sopstvena savest osuđuje, jer smo svesni da nam život nije u skladu sa onim što ispovedamo. Dok oni koji su tu nepobitnu činjenicu potisnuli, bar im podsvest o tome svedoči. Ne znam da li je to to đavolje ’vavilonsko vino’ kojim nas je opio, ali sam siguran da nas time drži ’svezane u duhovnim, ropskim lancima’! A takođe sam siguran, da nas Gospod poziva da ’izađemo iz’ tog ropskog položaja! Koliko god da nam je to nelogično, šta je problem da priznamo pred drugima svoje nesavršenstvo. I bez obzira što nam Svevišnji još uvek ne daje savršenu pobedu nad svakom karakternom manom i nad svakim grehom, možemo slobodno da posvedočimo bližnjima da verujemo u Božji zakon kao obavezujući; što bi značilo da nas on i osuđuje na (večnu) smrt. Međutim, mi verujemo i u radosnu vest, koja nam svedoči da je Isus, naš Spasitelj uzeo na sebe tu našu krivicu i osudu, u kojoj nije imao nikakvog učešća, da bi nama darovao svoj život savršene pobede nad svakim grehom, u kojem mi nismo imali nikakvog učešća. I ta neverovatna zamena nam otvara vrata Neba. Pa to, i isključivo to je temelj spasenja, a ne zadobijanje pobeda nad gresima i dostizanje savršenstva! Uređenje tog Nebeskog carstva je definisano, ili opisano Božjim zakonom ljubavi. A mi smo u svom ’srcu’ (umu) doneli odluku da želimo da živimo u takvom uređenju. Što opet povlači za sobom i potrebu da dragovoljno izaberemo (a to ne treba shvatiti kao ostvarenje, nego jednostavno kao voljnu odluku ili želju) da nas Gospod preobrazi u Njegovo ’obličje’, odnosno Njegov karakter, a čija glavna odlika je okrenutost ka drugima; pošto smo svesni da smo po (paloj) pirodi egocentrični (oholi, sebični, samopravedni). I pošto vera nije gledanje, to znači da se mi za sada samo nadamo da će naš Stvoritelj ispuniti svoje obećanje i nanovo nas stvoriti u određeno vreme; ili kako to u Bibliji stoji - ’da će dovršiti delo, koje je započeo u nama’. [Srđane, pokušaću da ti odgovorim: Ti ne vidiš gde sam ja besan i ljut. Ljut sam zato što se ne dozvoljava preispitivanje pa dok kakvih god zaključaka došli. Što se po svaku cenu brani laž i čine sve moguće i nemoguće moralne i nemoralne stvari da bi se postojeća delimična istina održala kao potpuna a oni koji je zagovaraju kao jedina grupacija koja ima „celu“ istinu. I to nije samo kod adventista nego i kod svih ostalih u većoj ili manjoj meri. Još preciznije rečeno: u bolesnijoj ili manje bolesnoj meri.

To je ono zbog čega sam ljut ogorčen. I danas uvek kažem: „Koliko vidim u ovom trenutku“.

Ko zna šta još uvek ne vidim i ko zna koja ću sve mišljenja biti prinuđen da menjam u budućnosti a koja sada zastupam.

Po meni ta farisejska ponosna tvrdoglavost, a u stvari kompleks niže vrednosti koji se ogleda u nedostatku poniznosti i upornosti u laži, je jedino protiv čega se ljutim.

Svi mi najčešće vidimo kad nismo u pravu, ali nam ponos i oholost ne dozvoljavaju da priznamo. I to je prirodno u određenoj meri i u određenom trenutku. Ali tada treba da shvatimo da zbog svog ponosa moramo da nađemo elegantan način da priznamo da nismo u pravu.

Tako ovi sa izraženim kompleksom niže vrednosti (koga svi imamo) ne ostavljaju mogućnost da nađu neki način da u budućnosti elegantno i bez velikog samoponiženja priznaju grešku.

Ne kažem da je i meni samom lako da priznam neku ozbiljnu grešku, glupost ili bilo šta tako – i ja se u trenutku branim iako vidim da nisam u pravu. Ali znajući da je to put koji mene ne vodi nikud, onda planiram i tražim način da se elegantno izvučem iz svega toga u bliskoj budućnosti tako što ću na neki način koji neće da bude previše bolan za moju sujetu priznati da ipak nisam bio u pravu i da sam pogrešio.

Još jednom, većini legalista tako nešto nije ni na kraj pameti. Oni tako nešto sebi jednostavno ne dozvoljavaju – da se ponize i priznaju da nisu u pravu. I to je ceo problem!

Oni će pre pristati da umru u najgorim mukama nego da priznaju da su pogrešili. Ne bih sad o psihološkim razlozima za to jer to je malo duža priča.

Ali ovaj izričit stav nepristajanja na priznanje da su pogrešili je stvarnost koja će da ih uništi. I nije samo problem što njih uništava (ako su već tako voljno i konačno odabrali) nego što u uništenje povlači i sve druge koje oni uporno i namerno pokušavaju da uvuku u svoju samoobmanu. 

 

 POSVEĆENJE I SAVRŠENSTVO

     Odgovarajući odgovor pokajnika na Božju ponudu ponovnog pomilovanja je preobražavajuće učešće. Takva promena karaktera imala je mnogo više veze s postupnim procesom nego s izolovanim događajima. Drugim rečima, Wesley je posvećenje video kao dinamično iskustvo rasta u blagodati. (Srđan: ja takođe posvećenje vidim kao dinamično iskustvo rasta, ali u 'preumnjenju', odnosno u očišćenju od đavoljih laži: i verovatno je to to 'čišćenje svetinje' - nas, jer bismo mi trebali biti hramovi Njegovog Duha - istine! Pa kada vidi našu dragovoljnu odluku, pošto imamo potpuno poverenje u Njega, svojom stvaralačkom Rečju će nas nanovo stvoriti, uselivši se u nas svojim Duhom, ili da upotrebim kompjuterski izraz, vratiće u nas taj 'program istine', a koji će iznutra da nas pokreće, usmerava, pa i kontroliše...)

MEĐUTIM, NIJE ISKLJUČIO NEOPHODNOST DOSTIZANJA VAŽNOG, TRENUTNOG PREKRETNOG TRENUTKA KOJI JE RAZLIČITO NAZIVAO „POTPUNO POSVEĆENJE“, „SAVRŠENSTVO“, „HRIŠĆANSKO SAVRŠENSTVO“, „SAVRŠENA LJUBAV“, „SVETOST“ I „PUNA VERA“. 

OVAJ PREKRETNIK ILI STANJE MOGLO SE DOSTIĆI RELATIVNO RANO NA „PUTU“, ALI ČEŠĆE JE DOLAZILO NAKON DUŽEG HODA S BOGOM—OBIČNO TEK TADA.

Ključ za razumevanje dinamike savršenstva kao drugog, posebnog dela blagodati, jeste razumevanje Veslijeve dualističke antropologije i njegove razlike između „pravih greha“ i „nepravih grehova“. (Srđan: ne znam šta pod tim misli, ali meni se čini da se tu radi o opravdavanju samog sebe, svestan da si i dalje nesavršen; pa sam za sebe, ali i druge određuješ šta je ’pravo’ dobro, ili zlo, a šta je ’nepravo’..)

Što se tiče njegove antropologije, Vesli je napravio jasnu razliku između duše i tela. Dok je telo svakako bilo pogođeno grehom, samo sedište prvobitnog greha bilo je u duši. Ono što se podrazumevalo da se dogodi u trenutku savršenstva jeste da se prvobitni greh smatrao iskorenjenim. Praktični rezultat ovog iskorenjivanja bio je da usavršeni više ne bi osećali podsticaje unutrašnjeg greha i rezultat bi bio da „pravi gresi“ više ne bi bili ispoljavani. (Srđan: kakva glupost, kakvo proizvoljno ’filozofiranje’, da ne kažem lupetanje!)

ONO NA ŠTA JE VESLI MISLIO POD „PRAVIM GRESIMA“ JE DA VIŠE NEĆE BITI NAMERNOG, VOLJNOG GREHA BILO KOJE VRSTE. ODABRATI NAMERNO GREŠITI BI IZAZVALO POTPUNI PAD IZ BLAGODATI (Srđan: slažem se sa smislom, ali ko kaže da neće biti i dalje svesnog (valjda je Srđan mislio na namerno) grešenja; pa mi, dokle god smo živi, smo u procesu ’preumnjenja’, sve dok u jednom momentu ne zauzmemo čvrst, ili bolje reći konačan stav (u vezi Greha - veliko ’g’, što znači nezavisnosti od Njegovog prisustva duhom, istinom u nama)

[PROBLEM NASTAJE U VEZI ELEN VAJT I NJENIH NEDOSLEDNIH IZJAVA – ONA U VEĆINI IZJAVA BILO KAKVO SVESNO GREŠENJE SMATRA PADOM IZ BLAGODATI. ALI I ONA IMA IZJAVE U KOJIMA NENAMERNO GREŠENJE – IAKO SVESNO – NE SMATRA PADOM IZ BLAGODATI, BAŠ KAO I VESLI. I TU NASTAJE ZBRKA, ZATO ŠTO ČAS PRIČA JEDNO, ČAS DRUGO (KAO I U VEZI MNOGIH TEMA). Srđan: ponavljam, tu se radi o onom spomenutom đavoljem (vrzinom) kolu, gde nastojiš da dokažeš antinomistima da je zakon obavezujući, sa jedne strane, a sa druge nikako se ne usuđuješ da priznaš da i sam padaš, odnosno da si i sam pod osudom tog istog zakona, jer ti je, bar po ljudskoj logici, jasno da bi to bilo kontradiktorno i ’kontraproduktivno’; a ja tu vidim da evanđelje tj. poruka o besplatnom i nezasluživom blagodatnom Daru spasenja nije u potpunosti shvaćena, ili samo nije prihvaćena!!! zar se još uvek i sami ne borimo sa tim, da u potpunosti poverujemo u tu neverovatnu vest?!

INAČE, VELIKA JE RAZLIKA U ZNAČENJU IZMEĐU REČI SVESNO I NAMERNO (VOLJNO, HOTIMIČNO). SVESNO OBUHVATA I NAMERNO I NENAMERNO – SVE ONO ČEGA SMO SVESNI. I ONO PROTIV SOPSTVENE VOLJE I ONO ZAŠTA OSOBA IMA STAV DA JE U REDU.

ZA IZJAVE E. V. U KOJIMA SVAKI SVESTAN GREH (I ONAJ NENAMERNI, PROTIV SVOJE VOLJE Srđan: da, ono o čemu govori Pavle u Rim 7.) SMATRA PADOM IZ BLAGODATI – A TAKVE IZJAVE SU UBDELJIVO NAJBROJNIJE – MOGU SAMO DA KAŽEM: KAKAV LEGALIZAM I OHOLOST!!!

DA JE REKLA DA ODABRATI NAMERNO GREŠITI ILI DRUGIM REČIMA SMATRATI DA JE BILO KOJI GREH U REDU, ONDA BI BILA U PRAVU. ALI OVAKIM IZJAVAMA JE STAVILA NEMOGUĆE ZAHTEVE PRED GREŠNOG I NEMOĆNOG ČOVEKA DA MORA DA PO SVAKU CENU POBEDI GREH I U PRAKSI, UMESTO DA BUDE DOVOLJNO DA IMA STAV DA GREH NIKAD NIJE U REDU, A OSTVARENJE TOG STAVA U PRAKSI TJ. ŽIVOTU PREPUSTI BOGU DA SE ON O TOME STARA U SVOJE VREME, NA SVOJ NAČIN I POD NJEGOVIM USLOVIMA DOK SE OSOBA KAO GREŠNIK BAVI PRIBLIŽAVANJEM BOGU KROZ NAJBLISKIJI ODNOS]. 

Međutim, i dalje su mogli postojati (i obično jesu) „nepravi gresi“, koji su shvaćeni kao nenamerni [nevoljni] nedostaci i propusti zbog zaostalih slabosti izazvanih posledicama greha. Iako je ovim „nepravim gresima“ i dalje bila potrebna blagodat oproštenja, oni nisu bili u istoj kategoriji krivice kao „pravi gresi“ [tačno samo u smislu ako „prave“ grehe smatra one učinjene sa stavom da je greh u redu, a „neprave“ kao one koji su učinjeni iz slabosti, nevoljno].

Takve nijansirane definicije dovele su do razlike između „smrtnih“ i „lakih“ greha. DRUGIM REČIMA, „PRAVI GRESI“ OBUHVATALI BI SVESNO IZABRANE, TVRDOGLAVE GREHE NAVIKE, PRETPOSTAVKE I POBUNE, DOK BI „NEPRAVI GRESI“ PRIPADALI KATEGORIJI BENIGNOG NEMARA, POSLEDICA SLABOSTI (ZABORAVNOSTI, NEZNANJA ITD.)—ONIH „NEVIDLJIVIH UDARA“?!? ŽIVOTA

Pozitivno rečeno, savršeni su bili puni ljubavi, hvale, radosti, poniznosti i bogati delima ljubavi, služenja i poslušnosti. Međutim, ovo iskustvo moglo bi biti izgubljeno ako savršeni vernik ne bi istrajao u poverenju i učestvovanju u Božijoj pripisanoj i datoj blagodati. Srđan: to sigurno! [11]

Elen Vajt, [12] zajedno sa Veslijem [kako zajedno sa Veslijem kad je i on čas pričao o trenutnom posvećenju, a čas o procesu, nedosledan je bio i on], naglašavala je posvećenje kao proces (a via), a ne samo jedan događaj. MEĐUTIM, ZA RAZLIKU OD VESLIJA [a sad kažeš za razliku od Veslija – Vajdene, pa i ti si nedosledan], NJENI SPISI SU PREPUNI UPOZORENJA O UČENJU O POSVEĆENJU KAO TRENUTNOM ISKUSTVU [o čemu si govorio kao od jednoj od osobina Veslijevog učenja]. Njen omiljeni izraz je da je to „delo života“. Ona je imala tendenciju da govori ne u smislu iskorenjivanja prvobitnog greha, već u smislu pobede nad grešnim sklonostima i navikama.

IAKO WESLEY NIKADA NIJE KORISTIO IZRAZ „BEZGREŠNO SAVRŠENSTVO“ ZA OPISIVANJE STANJA SAVRŠENIH, MNOGI SU GA TAKO SHVATILI, ŠTO JE OTVORILO VRATA BROJNIM EPIZODAMA FANATIČNOG PERFEKCIONIZMA Srđan: O, DA!

[ONO ŠTO JE IZAZVALO I DALJE IZAZIVA POMOR U ADVENTIZMU, OLIČENO U TEOLOGIJI POSLEDNJE GENERACIJE!!!!!!!]. [13]

Ali za sve praktične svrhe (bez trenutnog iskorenjivanja prvobitnog greha — što bi se moglo uporediti sa vađenjem pokvarenog zuba), [14] Elen Vajt je koristila većinu Veslijevih suštinskih kategorija: snažno naglašavanje posvećenja kao procesa i razlika između hotimičnog greha i usputnih greha nezrelosti i slabosti.

Ipak, za sve praktične primene (izuzev trenutnog iskorenjenja izvornog greha—što se može porediti s vađenjem pokvarenog zuba), ELLEN WHITE JE USVOJILA VEĆINU OSNOVNIH (SUŠTINSKIH) WESLEYJEVIH KATEGORIJA: snažano naglašavanje posvećenja KAO PROCESA i RAZLIKOVANJE IZMEĐU VOLJNOG GREHA I SLUČAJNIH GREHA NEZRELOSTI I SLABOSTI.

Moja sopstvena istraživanja o razumevanju spasenja kod Ellen White pokazuju da je NJEN GLAVNI NAGLASAK, i teološki i po obimu spisa, BIO NA POSVEĆENJU, SAVRŠENSTVU I PREOBRAŽAJU KARAKTERA. [UMESTO NA OPRAVDANJU, KAKO JOJ JE BOG GODINAMA URGIRAO – FW 18.1].

Mnogi adventisti, posebno oni pod većim uticajem reformatorskih (posebno kalvinističkih) kategorija, PONEKAD SE OSEĆAJU NELAGODNO (UZNEMIRENO) ZBOG OVIH NAGLASAKA NA SVETOSTI. ALI ONO ŠTO ONI ZAISTA NASTOJE DA SAČUVAJU SVOJIM NAGLASKOM NA REFORMATORSKIM KATEGORIJAMA JE NAGLASAK NA OPRAVDANJU SAMO VEROM. ŠTAVIŠE, ONO ŠTO ŽELE DA IZBEGNU JE SVE ŠTO MIRIŠE NA TENDENCIJE KA LEGALIZMU, SPASENJU DELIMA ILI SUPTILNIM PRODORIMA IZ TRENTA (TRIDENTSKOG SABORA). [POTPUNO SE SLAŽEM, TO JE I MOJ CILJ!]

Ipak, kada se pravilno razumeju i White i Wesley, jasno je da su svi elementi „samo kroz veru“ prisutni. [NA OSNOVU SVEGA DOSAD REČENOG TO NIKAKO NE MOŽE BITI ZAKLJUČAK, ALI S OBZIROM DA SI DEO SISTEMA I DA MOŽEŠ IZGUBITI POSAO, JASNO JE ODAKLE OVAKVE TVOJE IZJAVE KOJE SU U PROTIVREČNOSTI SA TVOJIM OSTALIM IZJAVAMA] 

Ali oni nisu praćeni antinomijskim iskušenjima koje donose ideje o neodoljivoj izabranosti i upornosti, niti drskim korišćenjem izraza poput „pripisane Hristove pravednosti“.

[PRIJATELJU, ZA TEBE JE SLOBODNO UPOTREBLJAVANJE IZRAZA „HRISTOVA PRIPISANA PRAVEDNOST“ TJ. OPRAVDANJE DRSKO!? DA LI ZNAŠ ŠTA PRIČAŠ!? A ŠTA ĆEMO SA TIM DA JE PO IZJAVAMA E. V. BOG NJOJ GODINAMA URGIRAO DA UPOTREBLJAVA TE IZRAZE? DA LI ZNAŠ ZA TE NJENE IZJAVE I GW 18.1!?].

 Drugim rečima, spasenje se razume kao delo blagodati kroz veru (ne kroz dela), ali priroda pravog spasenja (u Hristu) je takva da takva vera nikada neće biti sama. Učestvovanje u blagodati Hristovoj uvek će voditi plodovima vere – ljubavi, poslušnosti, služenju, radosnom svedočenju i bogosluženju. [ALI ZAŠTO NE KAŽEŠ DA TI PLODOVI MOGU DOĆI ISKLJUČIVO SPONTANO, NEIZNUĐENO... KAO ŠTO I MARTIN LUTER TAKO MAESTRALNO OPISUJE U SVOJEM PREDGOVORU POSLANICI RIMLJANIMA?

ISTINA JE DA PRAVO OPRAVDANJE SAMO VEROM NIKAD NEĆE BITI PRAĆENO STAVOM DA JE GREH U REDU PA KOLIKO GOD OSOBA NEVOLJNO ČINILA GREHE IZ SLABOSTI!!!]. (Srđan: evo mi pade na pamet, da je (Bog preko) Luter(a) to maestralno opisao, pošto se razračunavao sa (katoličkim) legalizmom, za razliku od slučaja iz 19-og veka, kada se proziva antinomizam!)

 

Veslijeva sinteza i „istražna sud“

    Genijalnost Wesleyjevog teološkog napora bila je u stvaranju pažljivo oblikovane [???] (Srđan: da, iz njihovog ugla gledanja, a možda čak i Božjeg!) sinteze pravnih kategorija latinskog Zapada (filtriranih kroz Luthera i Calvina, posebno Calvina) sa terapijskim/isceljujućim kategorijama Istočne tradicije. [VREME KAO TAJ NEUMITNI SUDIJA JE POKAZALO DA VESLI NIJE USPEO U NAPORIMA ILI JE USPEO SAMO DELIMIČNO ALI JE PRITOM NAČINIO NEUPOREDIVO VEĆU ŠTETU HAOSOM LEGALIZMA OD KORISTI KOJU JE DONEO].

Još jedan važan plod ove sinteze treba razraditi. Iako Vesli nije značajno uticao na adventističku eshatologiju, njegov naglasak na odgovorenoj blagodati (blagodati koja vodi do odgovora) doveo je do artikulacije/formulacije (DEFINISANJA) KONCEPTA koji je označio kao „KONAČNO OPRAVDANJE“ ili „KONAČNO SPASENJE“. [15] 

[PAZI, ON JE OVOM TERMINOLOGIJOM REKAO DA BEZ KONAČNOG OPRAVDANJA, POD KOJIM JE I VIŠE NEGO OČIGLEDNO PODRAZUMEVAO POSVEĆENJE, NEMA KONAČNOG SPASENJA! ON JE DRUGIM REČIMA SPASENJE USLOVIO POSVEĆENJEM I VRATIO REFORMACIJU NA NIVO RKC! UŽAS UŽASA!!!] 

OVA NAUKA IGRALA JE VAŽNU, OBLIKUJUĆU POZADINSKU ULOGU U RAZVOJU ADVENTISTIČKE DOKTRINE O ISTRAŽIVAČKOM SUDU [16] [ETO ODAKLE DOKTRINA ISTRAŽNOG SUDA!!!]

U SVOJIM POLEMIČKIM SUKOBIMA SA KALVINISTIMA, VESLI JE ČESTO IZAZIVAO NJIHOV GNEV KADA JE GOVORIO O „KONAČNOM OPRAVDANJU“. [POD KOJIM JE PODRAZUMEVAO POSVEĆENJE KAO USLOV SPASENJA. I NARAVNO DA KALVINISTI, KOLIKO GOD GREŠILI U VEZI PREDODREĐENJA, TO NISU MOGLI DA MU OTRPE NEGO SU GA NAJŽEŠĆE NAPADALI. I TO OPRAVDANO. ČITAOCA BIH UPUTIO DA POGLEDA SAMO STAV ZINZENDORFA (kasniji reformator, nije kalvinista) O VESLIJEVOM UČENJU O SAVRŠENSTVU KOJE JE SKORO PREĆUTNO SMATRAO USLOVOM SPASENJA:

Vesli je jasno propovedao mogućnost življenja bez greha u smrtnom telu. Evo šta je Vesli govorio o sukobu iz svog vremena. „U Svetim Spisima se teško može naći izraz koji bi više uznemiravao od ovoga. Mnogi ne mogu da podnesu reč ‘savršen’. Čak im je i njeno značenje odvratno. Tako oni koji propovedaju savršenstvo, u smislu da se ono može dostići u ovom životu, preuzimaju strahovit rizik da ih tretiraju gore nego neznabošce ili carinike.“ (Veslijeva dela, Tom VI, str. 1)

‘Ne’ – kaže jedan veliki čovek (Zinzendorf) – ‘to je zabluda nad zabludama; mrzim je iz dna duše. Goniću je po celom svetu sa mačem i ognjem!’ O zašto smo tako nagli i žustri? Zašto su oni koji se protive spasenju od greha (sa izuzetkom nekolicine njih), tako revni, ili bolje reći, tako besni (pomamni)?... Za ime Boga, zašto vam se toliko sviđa greh? Kakvo dobro vam je on doneo? Šta on to može učiniti za vas, bilo na ovom svetu, bilo na onom budućem? Zašto ste tako okrutni prema onima koji se nadaju oslobođenju od njegove sile?“ (Isto, str. 424)

Prosto je fantastično kako Vesli negodovanje zbog njegovog indirektnog nebiblijskog uslovljavanja spasenja bezgrešnim životom i savršenstvom pokušava da predstavi kao protivljenje spasenju od greha!!! Fascinantno je kako to Vesli predstavlja kao namernu, voljnu ljubav prema grehu. I kako to da bude nazvano nego bezobrazlukom jednog umišljenog, oholog „sveca“? ... I on je kao „iznenađen“ Zinzendorfovom rekacijom. Da nije tragično, ta Veslijeva farisejska dvoličnost bi bila smešna.]

SUŠTINA ONOGA ŠTO JE MISLIO POD OVIM IZRAZOM BILA JE: IAKO NE MOŽEMO „ZASLUŽITI“ KONAČNO SPASENJE ILI DA SU NAŠA DELA PREDUSLOV ZA BOŽJE PRIHVATANJE, ISTINSKI SPASENA OSOBA ĆE IMATI DOKAZ [„dokaz, samo dokaz, da se vidi... “, kakav pogrešan fokus koji vodi do najsuptilnijeg legalizma i nesigurnsti u spasenje i položaja pred Bogom!!!] ISTINSKE VERE U NEIZBEŽNIM PLODOVIMA SVOG ISKUSTVA POSVEĆENJA

[A TAJ DOKAZ JE PRE SVEGA INTELEKTUALNI STAV DA GREH NIKAD NIJE U REDU I BAR INTELEKTUALNA ŽELJA ZA PROMENOM I NALIKOVANJEM HRISTU PO KARAKTERU – pokajani razbojnik, carinik...

ALI KAKO I PORED SVEGA, OPET JE VESLI FOKUS SA HRISTA PREBACIO NA ČOVEKA I ONO ŠTO BOG ČINI KROZ NJEGA ODNOSNO SKRENUO JE FOKUS, NAGLASAK NA POSVEĆENJE – UMESTO DA FOKUS BUDE NA OPRAVDANJU S OBZIROM DA SAMO TAKO POSVEĆENJE MOŽE I DOĆI – ISKLJUČIVO SPONATANO, A NE IZNUĐENO, ŠTO JE BOGU JEDINO PRIHVATLJIVO – vidi Predgovor Poslanici Rimljanima, Luter].

STOGA, IAKO POSVEĆENJE NIJE „ODMAH“ NEOPHODNO ZA POČETNO OPRAVDANJE (JESTE SAMO VERA OD POVERENJA?!?), ONO JE OČIGLEDNO NEOPHODNO ZA KONAČNO OPRAVDANJE [ETO NAJOČIGLEDNIJEG DOKAZA DA JE OD POSVEĆENJA NAPRAVIO USLOV SPASENJA, IAKO TO Isaija 32,17 I Rimljanima 5,1 NE GOVORE.

UOSTALOM, GDE SVETO PISMO OPRAVDANJE DELI NA POČETNO I KONAČNO!? DOKON POP I JARIĆE KRSTI. JA BIH REKAO DA SUJETAN POP KAO ŠTO JE VESLI BIO SVAŠTA IZMIŠLJA DA BI IZLEČIO SVOJE KOMPLEKSE NIŽE VREDNOSTI I DOKAZAO KAKO JE BOLJI, VREDNIJI, PRAVDNIJI, USPEŠNIJI, BOGU PRIHVATLJIVIJI I OMILJENIJI... OD DRUGIH – ŠABLON KOJI JE BEZ IZUZETKA OČIGLEDAN KOD BAŠ SVIH LEGALISTA I UMIŠLJENIH SVETACA KROZ SVA VREMENA!!!]. 

TO SU DOKAZNI PLODOVI DELOTVORNE VERE (vere koja učestvuje – u eng. originalu) KOJI POSTAJU TEMELJ ZA SVAKI SUD PREMA DELIMA. (Srđan: mora se priznati da se na dosta mesta kaže da će nam se suditi po delima; pitanje je samo - ne, šta piše, nego kako to tumačimo, ili je bolje reći kako razumemo! shvatio sam da se Bog u svojoj Reči najčešće otkriva preko ’slika’, slika koje su ’oslikane’ rečima (i to što je moguće manje reči; a znamo da slika vredi kao 1000 reči); i besmisleno je da se pozivamo na - ’tako piše’, nego je - kako razumevaš tu neku poruku, koja je data tipom ili slikom; dakle Bog želi da svaki pojedinac traži od Njega da mu protumači kroz Reč tu neku sliku, odnosno data poruku, a ne da se slepo držimo doslovnog - ’pa to piše’! primer Avrama koji je pozvan da žrtvuje sina; čak bi i neznabošci, a koji i praktikuju žrtvovanje dece mogli da se pozovu na Svete spise, jer upravo piše to što doslovno piše!!)

[OPET DA NAGLASIM DA TEMELJ SVAKOG ISTRAŽNOG SUDA (kao što je Vajden rekao da je i Vesli shvatio da istražni sud treba da bude prema tome DA LI GREŠNI LJUDI ODBACUJU ILI PRIMAJU BOŽIJU PONUDU SPASENJA, a ne prema uspešnosti u delima – vidi sledeću stranu: Veslijanska veza i učeništvo (2016)) MOŽE DA BUDE SAMO ODNOS ČOVEKA PREMA BESPLATNOM NEZASLUŽIVOM DARU SPASENJA DATOG U HRISTU, A NE USPEŠNOST, UČINAK KOJI JE TAJ DAR OSTVARIO U ŽIVOTU OSOBE KOJA GA JE PRIHVATILA (to jeste u delima koja iz toga spontano slede) JER TO BI BIO ČIST I OGOLJEN LEGALIZAM!!!!!

I ETO GDE JE VESLI FOKUS SKRENUO SA HRISTA NA ČOVEKA I NAPRAVIO HAOS, ŽELEĆI DA SE OBRAČUNA SA ANTINOMISTIMA I ONIMA KOJI SU IMALI STAV JEDNOM SPASEN – ZAUVEK SPASEN, UMESTO DA SAMO KAŽE: POGREŠNO JE I PROTIV BLAGODATI IMATI STAV DA JE BILO KOJI GREH U REDU!!! (Srđan: e pa macane, to je na tebi da razotkriješ i objaviš svetu.. – Srki, kao što bi rekao kantautor iz Novog Sada u pesmi Ringišpil: „Slab sam ja igrač za subotnje gužve...“, moje je bilo da napravim ovaj blog i podelim svoje iskustvo, dalje neka Bog nađe drugog.)

SAMO TO JE TREBAO DA NAGLAŠAVA I SVE BI BILO KAKO TREBA UMESTO ŠTO JE FOKUS SKRENUO NA ČOVEKA I OD POSVEĆENJA I SAVRŠENSTVA NAPRAVIO – NE PREĆUTAN – NEGO OČIGLEDAN USLOV SPASENJA I TIME ODVEO U NAJCRNJI LEGALIZAM I NESIGURNOST I SVE OSTALE MRAČNE POSLEDICE!!!] (Srđan: znači, čemu on ili ona trebali su ovo ili ono; ne ti si druškane na redu; budi ti reformator; i to govorim iz ljudske prespektive, dok ako bismo gledali iz one Nebeske, tada je po meni, da Mu se predamo u potpunom poverenju da On vodi svoje delo, te da će se On postarati u svoje vreme da nova nijansa svetlosti istine obasja čovečanstvo, da li preko tebe, ili već nekog drugog! tvoja kritika njih mi deluje kao da je sada sve izgubljeno, jer su ovi napravili previd, pa nek je čak i potpuni promašaj – Da Srki, smatram izgubljenim kolektivno, ali ne i za pojedince koji prihvate preipsitivanje. Nisam uveren da su Vesli i slični prevideli ove suštinske greške, već namerno ostali u odbrani onoga što sam već pre pomenuo – svojih stavova tj. svoje sujete. I opet ti kažem da: „Slab sam ja igrač za subotnje gužve...“, to prepuštam tebi i drugima. Ja sam pokušavao... i džaba. Blog je ceo moj preostali pokušaj.)

Osnovne implikacije ovog razumevanja „konačnog opravdanja“ idu ovako:

Ako neko prihvati da spasenje može biti izgubljeno, za razliku od preovlađujućeg naglaska Magistralnih reformatora da to ne bi moglo biti (jednom spasen – zauvek spasen), onda je sledeće pitanje koje treba postaviti je: na kojoj osnovi ono može biti izgubljeno? Luter i Kalvin, pod snažnim uticajem Avgustina, naglašavali su da je spasenje neodoljivo dato izabranima. Pošto Bog to neodoljivo daruje, onda je na Njemu da podari istrajnost. 

MEĐUTIM, U TRENUTKU KADA SE UNESU KATEGORIJE SLOBODNE VOLJE PREMA ARMINIJANSKOM SHVATANJU, KVALITET PROCESA SPASENJA POSTAJE PRESUDAN. 

[TO JE TAČNO, SAMO ŠTO JE VESLI POD KVALITETOM PROCESA SPASENJA POTPUNO POGREŠNO SMATRAO POSVEĆENJE I NA NJEGA USMERIO FOKUS – UMESTO DA JE POD KVALITETOM PROCESA SPASENJA PODRAZUMEVAO ISTRANOSTI U ODRŽAVANJU NAJBLISKIJEG ODNOSA SA BOGOM I OSLANJANJE ISKLJUČIVO NA NJEGOVE ZASLUGE OD PRE 2000 GODINA, A NE ONO ŠTO SADA ČINI U NAMA (Srđan: Da!) (tj. posvećenje).

TU JE TA KLJUČNA, FATALNA VESLIJEVA GREŠKA KOJA JE DONELA NAJCRNJI LEGALIZAM MILIONIMA.

Lično sam to žestoko iskusio, a milioni taj legalizam nisu preživeli nego su umrli u najvećem očajanju, beznađu, tami, strahu, sumnji, besmislu... koje je pristup Bogu i spasenju kroz učinak izazvao, a koga je Vesli doneo sa svojom naukom uz „gotovo đavolsko protivljenje“ evangelicima – po rečima Vudroa Vajdena iz prethodnog teksta !!!!!!!!!!] (Srđan: ali majstore, pa zar nema čovek pravo da iznosi u šta veruje, ali si ti kriv ako ga slepo slediš! moralo bi da ti bude jasno da je tvoj bes usmeren ka Bogu; pa nije li On dopustio da tamo neki lucifer napravi najsrašnije zlo, lažući nas i varajući!!! ja ne mislim da prebacujem krivicu na ’gospođu’, ili ovog ’gospodina’, nego vidim punu krivicu na onima koji slepo slede ljudske (duhovne) autoritete!! Srđane, u vezi ovoga moj bes nije usmeren prema Bogu (za neka druga pitanje jeste). Moj bes je usmeren zato što adventistički sistem (kao i svaki drugi zasnovan na ličnim interesima putem prevare i manipulacije – a tavki su skoro svi sistemi) brani preispitivanje! A zaveo je većinu vernika da oni to ne dozvoljavaju u svojim sredinama čime ne mogu biti dosegnuti malobrojni koji su za to spremni. Ne bih da ti pričam primere, znaš ih i sam.)

TAKAV PROCES TADA POSTAJE JEDNAKO BITAN ZA SPASENJE KAO I ONAJ KOJI SE DEŠAVA U RANIM TRENUCIMA—TJ. OPRAVDANJE I PRIPISIVANJE HRISTOVE PRAVEDNOSTI.

[NETAČNO! Bitno je da Bog održi makar intelektualni stav u verniku da greh nikad nije u redu i želju za promenom i nalikovanjem Hristu, a koliko će Mu vernik dozvoliti da to On sprovede u praksi tj. vernikovom životu Bogu nije bitno za spasenje sve dok vernik ima prethodno rečeno (makar intelektualni stav da je greh uvek pogrešan i da želi da bude i praktično spasen od njega).]

Za Veslija, odgovorena priroda blagodati (priroda blagodati koja vodi do odgovora) zahteva slobodno odabrano početno prihvatanje i slobodno datu istrajnost u stalnom učestvovanju. 

KVALITET OVOG STALNOG UČEŠĆA ODGOVORENIH SVETACA (svetaca koji su odgovorili) JE ONO ŠTO NA KRAJU OPRAVDAVA ISTINITOST (ispravnost) NJIHOVOG IZBORA. (Srđan: Da, ovo baš liči na katoličku nauku!)

[OPET POGREŠNO! NE KVALITET OSTVARENOG POSVEĆENJA I PREOBRAŽAJA KARAKTERA NEGO ISTRAJNOST U STAVU DA JE GREH UVEK POGREŠAN I ISTRAJNOST U MAKAR INTELEKTUALNOJ ŽELJI ZA OSLOBOĐENJEM OD GREHA I OSLANJANJU NA HRISTOVU PRIPISANU PRAVDU (tj. opravdanje i pomirenje, a ne posvećenje)– TO JE ONO ŠTO LEGITIMIŠE, (OPRAVDAVA, DOKAZUJE – kako metodisti i adventisti više vole da kažu) ISTINITOST VERNIKOVOG IZBORA, A POTVRDA ZA OVAKVO TUMAČENJE JE POKAJANI RAZBOJNIK, CARINIK KOJI JE TRAŽIO MILOST...]

TADA PREOSTAJE VRLO MALO DA BIBLIJSKA DOKTRINA O SUDU PREMA DELIMA KAO OPRAVDANIM, ZAKONSKIM (eng. legitimate) PLODOVIMA BUDE DOVEDENA U MEĐUSOBNU POVEZANOST SA DOKAZOM ISTINSKE SPASONOSNE VERE

[OPET FOKUS NA NAŠEM ODGOVORU VERNOSTI I POVERENJA ŠTO SKREĆE POGLED SA HRISTA NA ČOVEKA ZA SIGURNOST, A SA TAKVIM FOKUSOM SIGURNOST I NE POSTOJI, NEGO LEGALIZAM, NEIZVESNOST, NEVERSTVO, STRAH, POBUNA... ]. 

VERNICI NE BIVAJU SPASENI DELIMA, ILI VEROM PLUS DELIMA, VEĆ VERNIM UČEŠĆEM U BOŽIJOJ BLAGODATI KOJA DELA (RADI)! (Srđan: kakva suptilna igra rečima, a u stvari prevara – Tako je Srki, sve vreme pokušavam to da pokažem!!!)

[OPET NAGLASAK NA NAŠOJ VERNOSTI, NA NAŠEM ODGOVORU VERE... SA SVIM PRETHODNO OPISANIM POSLEDICAMA SKRETANJA FOKUSA SA HRISTA NA SEBE!!!]

Nije slučajno da su veliki neprijatelji VESLIJEVIH STAVOVA [rekao bih njegovih zamišljenih koncepata] O KONAČNOM OPRAVDANJU (onih koje je oblikovala reformisana tradicija) isti oni koji su čvrsto protivili adventističkoj doktrini istražnog suda. 

IAKO SU DELIMA GREŠNIH LJUDI (uključujući Wesleyjeve savršene svece ili pobožne ali iscrpljene svece Elen Vajt – čak i one u „vremenu nevolje“) POTREBNE BOŽJE ZASLUGE KOJE IM SE PRIPISUJU, TA DELA I DALJE SVEDOČE O ISTINITOSI VERE (tih osoba) NA SUDU. 

[OPET SPOLJAŠNJA DELA KAO MERILO ISTINITE VERE UMESTO DA TO BUDE PRE SVEGA ODNOS OSOBE PREMA BOGU, GREHU, BLIŽNJIMA I SVEMU OSTALOM, PA TEK ONDA SPOLJAŠNJA, VIDLJIVA DELA KAO SPONTANI, NEIZNUĐENI PLODOVI TOG ODNOSA.

KAKAV FARISEJSKI, LEGALISTIČKI FOKUS NA SAMOM ČOVEKU, SPOLJAŠNJOSTI UMESTO NA UNUTRAŠNJIM POBUDAMA, A PRE SVEGA NA BOŽIJEM SAVRŠENOM, DOVRŠENOM DELU KAO POTPUNO DOVOLJNOM ZA SPASENJE ONOGA KOJI U TO VERUJE I OSLANJANJA SE U POTPUNOSTI I DO KRAJA NA RO?!? DELO, ČAK I BEZ VIDLJIVIH DOKAZA, kao na primer pokajani razbojnik, carinik iz priče o cariniku i fariseju...!!!!

UŽAS UŽASA KAKVO EGOMANIJAŠTVO I FOKUSIRANOST NA ČOVEKA U OVOM VESLIJANSTU UMESTO FOKUSIRANOST SAMO NA BOGA KOJI GA ČOVEKA SPASAO!!!]

U TRENUTKU KADA BILO KOJI TEOLOG POSTAVI NEŠTO POPUT IZBORA, SLOBODNE VOLJE ILI SLOBODNE BLAGODATI, ILI SUGERIŠE DA SE SPASENJE MOŽE IZGUBITI, U TOM TRENUTKU ON POSTAVLJA MOGUĆNOST ZA ISTRAŽNI SUD (PRE DOLASKA, U DOLASKU ILI POSLE DOLASKA) [TAČNO!!! SLAŽEM SE SA TIM]

ZA KALVINISTE, TAKAV SUD PREMA DELIMA POSTAJE SAMO FORMALNI, POVRŠNI DODATAK U ISTORIJI SPASENJA. ZA ONE U VESLIJANSKOJ TRADICIJI, TAKAV SUD OTKRIVA NE SAMO VOLJU BOŽIJU, VEĆ I DOKAZE KOJI OPRAVDAVAJU ILI POTVRĐUJU PAŽLJIVO IZVAGANE ODLUKE PRESUDE.

[OPET PRIČA O DOKAZIMA!!! O BOLESTI NARCISOIDNE, EGOMANIJAČKE FOKUSIRANOSTI NA SEBE!!!]

Predložio bih da upotreba izraza „istražni sud“ od strane Tomasa C. Odena za označavanje Veslijevog učenja o velikom sudu koji se dešava pri Drugom dolasku, fraza nije nemarno odabrana ili slučajna fraza. [17]

Opet, hajde da budemo jasni u vezi sa ovim implikacijama: U TRENUTKU KADA TEOLOZI OTVORE VRATA IZBORU I OZBILJNO SHVATE UČEŠĆE VERE U ISKUSTVU POSVEĆENJA – TADA POSTAVLJAJU POTREBU ZA PRAVIM SUDOM ISTRAŽIVANJA. 

[OPET POGREŠAN CILJ, POGREŠAN FOKUS, POGREŠNO MERILO – NIJE UČEŠĆE VERE U PROCESU POSVEĆENJA MERILO NEČIJEG SPASENJA VEĆ JE MERILO SPASENJA NEKE OSOBE NJEN ODNOS PREMA BOŽIJEM DARU SPASENJA I ISTRAJNOST U OSLANJANJU JEDINO NA HRISTOVO SAVRŠENO I DOVRŠENO DELO OD PRE 2000 GODINA A NE ONO ŠTO BOG ČINI U NJOJ U VEZI SPOLJAŠNJIH DELA (VEĆ U VEZI ODNOSA TE OSOBE PREMA DARU SPASENJA!!!]

Takav sud će otkriti sudbonosne izbore koji su zaista odredili večnu sudbinu naroda koji se izjašnjava kao Božiji. Nema tu determinističkih razmišljanja!!! Ne spasenje dobrim delima, već otkrivenje prave vere koja deluje ljubavlju i proizvodi DOKAZE [OPET INSISTIRANJE NA ONOME ŠTO SE VIDI UMESO NA POBUDAMA KOJE SAMO BOG VIDI] za oslobađanje.

Opet se mora naglasiti da Vesli nije učio da je takav istražni sud bio pre dolaska. On je, međutim, jasno poučavao da je to „sa-Advent“[18] i smatrao je da je to pravi sud zasnovan NA DOKAZIMA IZVUČENIM IZ PLODNIH DELA onih koji su verovali u Hristove zasluge[OPET ON TRAŽI DOKAZE KOJE SAMO BOG MOŽE DA ISPRAVNO VIDI I PROCENJUJE! SMILUJ SE BOŽE NAMA OHOLIMA, NEZAHVALINIMA, NERCISOIDNIMA... GREŠNIMA!!!]

Drugim rečima, njihova PRAVA, DOKAZNA DELA nastala su iz iskustva učešća u pomilovanju (oproštenju). [DOKLE BRE VIŠE SA INSISTIRANJEM NA DOKAZIMA KOJE SAMO BOG POUZDANO VIDI I ZNA, AKO BOGA ZNATE!?] Kalvinisti i dalje vide crveno kada se suoče sa takvim učenjem. (Srđan: za mene je sud radosna vest, jer najavljuje kraj muke i zla, ali ako pokazuje ko je verom prihvatio blagodatni dar spasenja, a nikako mi ne može biti radosna vest, ako otkriva ko je dostigao savršenstvo...!)

 

Zaključak

 Veslijevo pažljivo nijansirano izlaganje [MA DA, BAŠ JE PAŽLJIVO IZNIJANSIRANO I IZBALANSIRANO, HAJDE MALO VIŠE MU SE UVLAČI I BUDI JOŠ VEĆI POLTRON] „odgovorene blagodati (blagodati koja vodi do odgovora)“ je svakako OBEZBEDILO NEPOSREDNIJU POZADINU ZA ADVENTISTIČKI SOTERIOLOŠKI RAZVOJ (KOJI JE VODILA ELEN VAJT [ TO SU VAJDENOVE REČI U ZAGRADI[. POKUŠAJI ADVENTISTA DA ODRŽE URAVNOTEŽENU SINTEZU ZAKONA I BLAGODATI, VERE I DELA, OPRAVDANJA I POSVEĆENJA, JASNO SU PREDVIĐENI I ŠIROKO PODSTAKNUTI UČENJEM VESLIJA I NJEGOVE AMERIČKE DECE [njegovih američkih naslednika]

[IZUZEV RETKIH, KAO ŠTO SU DŽEK SEKVERA, MORIS VEDNEN I DONEKLE TAJ GIBSON I NEKI MANJE POZNATI, OSTALI NISU USPELI.

A NISU NI MOGLI S OBZIROM DA SU PODSTAKNUTI VESLIJEVIM UČENJEM, KAO I UČENJEM, E. V.

EVO ŠTA JE NA PRIMER SAM VAJDEN REKAO ZA VESLIJEVE NASLEDNIKE: „PRE SVEGA, ZNAMO DA JE NJEGOVA DOKTRINA TRENUTNOG SAVRŠENSTVA IZAZVALA MNOGO FANATIZMA NAKON NJEGOVE LIČNE SLUŽBE I U KASNIJIM ERAMA VESLIJANSKE TRADICIJE... I ISKUSTVO nas je naučilo da postoje neki vrlo jaki razlozi ZAŠTO JE TAKVO GLEDIŠTE U SVOJOJ SUŠTINI [UNUTRAŠNJOSTI] OTVORENO ZA FANATIZAM. Ova suptilno varljiva dinamika uključuje NEZDRAVU PREOKUPACIJU NEČIJIM MORALNIM RAZVOJEM“]

To su bili okviri koji su pomogli da se postave temelji za samu suštinu adventističke soteriologije i jedan od njegovih karakterističnih doprinosa eshatologiji — Pre-Adventski, istražni sud.

 

https://www.adventistbiblicalresearch.org/materials/adventist-theology-the-wesleyan-connection/

 ____________________

[1]. Prostor ne dozvoljava tretman saglasnosti Veslijevog pogleda na zakon sa adventističkim naglaskom, ali su sličnosti upadljive. Pozivam da pažljivo proučite „Ekcursus: Veslei on the Nature and Uses of he Lav” Rendija Maddoka u Responsible Grace: John Veslei's Practical Theologi (Nashville: Kingsvood Books [An Imprint of Abingdon Press], 1994), str. 98-101 .

[2]. Kao uvod u Vesijevu teologiju, sledeći nedavni radovi bi trebalo da se pokažu od pomoći: Thomas C. Oden je dao odličan sažetak Veslijevih glavnih primarnih teoloških dokumenata u svom spisu Džona Veslija (Grand Rapids: Zondervan, 1994); Odgovorena blagodat (blagodat koja vodi do odgovora) Rendija Medoksa je najbolji noviji pregled Veslijeve teologije; Maddok daje detaljan sažetak Veslija (posebno kako se njegova teologija razvija tokom Preporoda) i iscrpnu interakciju sa Veslijevim glavnim tumačima. I Oden i Maddok pružaju opsežne bibliografske reference na primarnu i sekundarnu literaturu.

[3]. Za dalju pozadinu i dokumentaciju ove tvrdnje, pogledajte moju „Adventističku soteriologiju: Veslianska veza“, Vesleian Theological Journal 30 (proleće 1995): 173-86 i Elen Vajt o spasenju: hronološka studija (Hagerstaun: Revju i Herald Pub. Doc. , 1995), str. 15-22.

[4]. Za opširniji tretman Veslija o grehu i blagodati prevencije, videti Oden, str. 149–76; 334-43 i Maddok, str. 73-93 i 180-85.

Vesli i njegovi rani američki sledbenici su svakako želeli da govore više u terminima „slobodne blagodati“, a ne „slobodne volje“. Ali bez obzira na to kako je to bilo izraženo,” suština Veslijanskog shvatanja bila je nešto više Arminijansko nego što je većina kalvinističkih, reformiranih konkurenata u Severnoj Americi i Britaniji mogla tolerisati.

[5]. Vesli bi rekao iskreno amin elegantnom opisu ljudske slobode Stivena Nila: „Karakteristična dimenzija ljudskog postojanja je sloboda. Na ovom uskom peščanom sprudu između postojanja i nepostojanja, između prinude i haosa, Bog je povukao svoju ruku toliko daleko da stvori prostor u kome možemo biti zaista, iako ne bezuslovno, slobodni. U Isusu vidimo kako izgleda slobodan čovek“ (Christian Faith and Other Faiths: Dovners Grove, Ill: Intervarsiti Press, 1984), str. 23.

[6]. Odenovi komentari su posebno dirljivi; videti str. 149-59, 175 i 176.

[7]. Klasičan izraz se može naći u Koracima do Hrista Elen Vajt (Takoma Park, MD: Reviev and Herald Publishing Assoc., 1908), str. 24-29, 32, 35, 36, 40, 49 i 54.

[8]. Za opširniji tretman Veslijevih pogleda na opravdanje i posvećenje (uključujući savršenstvo), videti Oden, str. 187-212; 311-34; i Maddok, str. 148-51; 166-91.

[9]. Kalvinovo shvatanje posvećenja mnogo je bliže Veslijevom učenju nego što su mnogi naglašavali u luteranskoj tradiciji.

[10]. Veslianska stipendija je dužna Albertu Outleru za ovu terminologiju „pomilovan za učešće“; videti Maddok, str. 168.

[11]. Drugim rečima, savršenstvo je bilo dopustivo - moglo se izgubiti.

[12]. Za popularizovanu studiju o razumevanju Elen Vajt o opravdanju i posvećenju, pogledajte moju Elen Vajt o spasenju , poglavlja 9-17. Za detaljniju studiju, pogledajte moju „Soteriologija Elen G. Vajt: Uporni put do savršenstva, 1836-1902“ (doktorska disertacija, Univerzitet Dr, 1989), posebno poglavlja 4-6.

[13]. Richard P. Heitzenrater, Veslei and the People Called Methodist (Nashville: Abingdon Press, 1995), str. 205-11.

[14]. Terminologija je ona R. Njutna Fluavideti Perfekcionizam i perfekcionizam Hansa K. LaRondela (Berrien Springs, MI: Andrevs Universiti Press, 1971), str. 323.

[15]. Videti Oden, str. 329 i Maddok, str. 171, 172.

[16]. Ne znam ni za jedan primer gde su Elen i Džejms Vajt, Džozef Bejts ili JN Endruz izrazili direktnu, svesnu zavisnost od Veslija kao izvora za razvoj učenja o istražnoj presudi. Ja jednostavno tvrdim da je takva doktrina „konačnog opravdanja“ logički rezultat čitavog Veslijanskog pokreta „odgovorene blagodati (blagodat koja vodi do odgovora)“, a adventistički, eshatološki pandan je Istražni sud.

[17]. Videti Oden, str. 351 i dalje.

[18]. Moj opisni izraz, ne Veslijev.

 

Written by Woodrow W. Whidden